خانه / اخبار تصویری / نشست هم اندیشی گفتگوی‌ماه ویژه استادان معارف‌اسلامی دانشگاه های استان مازندران

نشست هم اندیشی گفتگوی‌ماه ویژه استادان معارف‌اسلامی دانشگاه های استان مازندران

هفتمین نشست هم اندیشی گفتگوی‌ماه ویژه استادان معارف‌اسلامی استان مازندران با حضور حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های مازندران،دکتر حلیمی دبیر کمیتۀ استانی گروه معارف اسلامی استان مازندران، حجت الاسلام دکتر حسینی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و رییس دبیرخانه هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان و جمعی از استادان گروه های معارف اسلامی دانشگاه های استان مازندران در سالن اجتماعات واحد ساری برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ساری، حجت‌الاسلام  دکتر حامد منتظری‌ مقدم مدرس نشست گفتگوی ماه، در جلسه هم‌اندیشی  ویژه استادان معارف‌اسلامی دانشگاه های استان مازندران در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی با موضوع باز‌شناسی پیدایش تشیع و مهمترین مسائل تاریخی آن اظهارکرد: تشیع هم‌‌زاد اسلام و رشد و تطّور آن به‌هنگام بوده است.

وی گفت: چهار دیدگاه پایگاه پیدایش تشیع، تعیین عامل انسانی، زمان پیدایش تشیع و مکان پیدایش تشیع در مورد پیدایش شیعه و تحقق اهداف این مکتب وجود دارد که براساس این دیدگاه‌ها  مخالفان تشیع تلاش می‌کنند تا پایگاه اصلی آن را از مکان واقعی خارج کنند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) سقیفه را نقطه ظهور تشیع بیان کرد و گفت: شیعه به‌عنوان یگ گروه منسجم در سقیفه بروز پیدا کرد و نقطه عطف آن عوامل انسانی مؤثر بود، بنابراین رشد شیعه ناگهانی نبوده بلکه از یک منبع نورانی به نام اسلام سرچشمه گرفته که اساس تشیع را یعنی باور به رسالت امام به عنوان یک مکتب معرفی کرده است.

منتظری‌مقدم پیدایش تشیع را بر پایه اعتقاد دانست وگفت: شیعه نامی شناخته شده برای پیروان مکتب اهل‌بیت علیه‌السلام است که با گذشت زمان، به مفهوم اعتقادی مختص گشته که پیروی آنها بر پایه اعتقاد به امامت پس از پیامبر علیه‌السلام بوده، که در این راستا ایرانیان نقش مهمی در گسترش این مکتب دارند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) سیر تشیع در ایران را سیر از نقصان به تکامل دانست و اظهارکرد: ایرانیان با امید رهایی از ظلم و ستم ساسانیان و رویارویی با بنی‌امیه سرخورده شده و گروهی از اسلام برگشتند، اما گروهی متوجه شدند که اسلام اصالت در مکتب اهل‌بیت دارد و با نزدیک شدن به  خاندان نبوت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده و مکتب تشیع را برای ادامه مسیر زندگی خودانتخاب کردند.

منتطری‌مقدم امامت را تدام رسالت دانست و عنوان کرد: امام در مقام معلم و هادی انسان‌ها قرار دارد نه‌اینکه معجزه داشته باشد.

وی افزود: وظیفه اصلی امام هدایت و ابزار آن هم علم است که مصداق این گفتار امام صادق (ع) است که جریان علمی شیعه را ایجاد و رهبری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *