خانه / اخبار واحد ها / نشست علمی_ فرهنگی قدرت رسانه در واحد تنکابن

نشست علمی_ فرهنگی قدرت رسانه در واحد تنکابن

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران، نشست علمی_ فرهنگی قدرت رسانه روز یکشنبه به مورخه ۱۷\۱۱\۹۵ در دانشگاه آزاد اسلامی واحدتنکابن با سخنرانی دکتر طالب رجب پور  (از پیشکسوتان ارشد رسانه ملی) برگزار شد.

دکتر رجب پور  با بیان اینکه مأموریت اصلی رسانه ملی به عنوان یک دانشگاه عمومی بُعد فرهنگی و فرهنگ سازی آن است، افزود: در زمانه ای که عصر فرهنگ ها و تمدن هاست، رسانه جمهوری اسلامی ایران به عنوان تبیین کننده ی فرهنک ایرانی-اسلامی سه اصل مهم توجه به میل مخاطب، توجه به نیاز مخاطب و توجه به مصلحت مخاطب را برای خود تعریف کرده است.

وی با تاکید بر کارکرد دوگانه ی رسانه در حوزه دفاع و هجوم فرهنگی اظهار داشت: رسانه هم می تواند ابزاری برای تهاجم فرهنگی بیگانان علیه ما باشد و هم اینکه می تواند به عنوان عاملی برای رفع تهاجم فرهنگی بیگانگان مورد استفاده قرار بگیرد، بر همین اساس است که صدا و سیما کانون توجه استراتژیست های فرهنگی  و برنامه ریزان واقع می شود.

این کارشناس ارشد رسانه با بیان اینکه رسانه ملی در مقابل هرگونه تهاجمی می تواند هم رویکرد دفاعی و هم رویکرد هجومی را به خود بگیرد، تاکید کرد: اهمیت رویکرد هجومی کمتر از دفاع فرهنگی نیست و در حالت کلان نیز حفظ حیات جامعه اسلامی در گرو پیش دستی نسبت به تهاجم هاست.

ایشان در ادامه هویت دهندگی،پویایی و پایی،مصونیت بخشی و تاثیرگذاربودن را ویژگی های فرهنگییک رسانه قدرتمند برشمرد و اضافه کرد: رسانه ملی نیز باید با تکیه بر این ویژگی ها مواضع دفاعی خود در مقابله با غول های رسانه ای دنیا را به  شرایط هجومی تبدیل کرده و به عنوان حافظ دستاوردهای فرهنگی و تمدنی، حرکتی رو به جلو داشته باشد و به موقع و آگاهانه میل و نیاز مخاطب را مورد توجه قرار دهد. و در واقع مثل کوهنوردی نباشد که به جای نگاه کردن به قله، پشت سر خود را نگاه می کند.

وی در بخش هایی دیگر از صحبت های خود گرایش خانواده های ایرانی به شبکه های ماهواره ای را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: سریال پسند بودن خانواده های ایرانی در کنار تمرکز شبکه های ماهواره هایی بر حوزه هایی از زندگی اجتماعی ایرانیان و عدم کارآمدی سریال های داخلی در رفع خستگی خانواده ها دلایلی برای گرایش به شبکه های ماهواره ای هستند، که با توجه به جایگاه مهم خانواده در جامعه اسلامی نباید از آن غافل شد. و لذا در مقابل اگر صدا و سیمای ما  تنوع قومی و خانوادگی در ایران را نشناسد و از سیر تحول خانواده در دوره معاصر اطلاعی نداشته باشد، خود باعث می شود که بسیاری از پیام هایش به مخاطبان واقعی نرسد.

دکتر طالب رجب پور ماهواره را یک ابررسانه قدرتمند بر بستر تکنولوژی های ارتباطی نوین قلمداد کرد و ابراز داشت: متاسفانه ایرانیان بیشترین مخاطبان شبکه های ماهواره ای را تشکیل می دهند و  این رسانه ی قدرتمند با کمترین هزینه ای به حریم خلوت ما ایرانی ها ورود پیدا کرده و منشأ تغییراتی عمیق در روابط خانوادگی ما شده است. بنابراین بایستی علاوه بر ساخت برنا مه هایی مناسب در معرفی زیبایی فرهنگی ایرنیان به جهان در مقابل ظرافت هایی که خالقان جهانی رسانه در مهندسی پیام از خود نشان داده و مخاطبین را اسیر خود می کنند، با اراده لازم و  تخصیص اعتبار؛ توفیقات به دست آمده در ساخت،پرتاب و سرویس دهی ماهواره را از مقیاس آزمایشی به مراحل نهایی خود برسانیم.

پایان ۹۵/۱۱/۱۸

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *