خانه / اخبار واحد ها / کارگاه «آسیب شناسی رسانه ها» در واحد بابل

کارگاه «آسیب شناسی رسانه ها» در واحد بابل

به همّت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و بسیج دانشجویی؛ کارگاه «آسیب شناسی رسانه ها» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل برگزار شد.

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ کارگاه «آسیب شناسی رسانه ها» و تأثیرگذاری آن در افکار عمومی با حضور جناب آقای «زحمتکش» در در مرکز فرهنگی نهاد رهبری واحد بابل برگزار شد.

در این کارگاه آقای زحمتکش با بررسی نقش رسانه ها در انقلاب اخیر گفت: یکی از ارکان موفقیت هر انقلابی، پیام رسانی درست رهبران انقلاب به متن جامعه است ارتباط مستمر بین پیام دهنده و پیام گیرنده، خواندن پیام، عدم پارازیت‎های مختلف بر پیام و بازخورد مناسب پیام مهم‎ترین ارکان یک پیام ایده‌آل است که با به کارگیری رسانه‎ای مناسب میسر می‎شود.
در زمان شکل‎گیری انقلاب اسلامی ایران دو نوع رسانه مدرن و سنتی وجود داشت که استفاده مناسب از آن تاثیری بسزا داشت مهم‎ترین رسانه‎های سنتی منبرهای سخنرانی روحانیون، مراسم‎های عزاداری سید الشهداء و… . بودند و مهم‎ترین رسانه‎های مدرن نیز تلویزیون، رادیو، سینما، روزنامه و ضبط صوت.

وی در ادامه با بیان تعریفی از «رسانه» در منظر مقام معظم رهبری افزود: مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری؛ «امروز دنیا بر مدارِ جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای و درواقع بر مدارِ جنگ جبهه‌های خبری و دستگاههای تولیدکننده‌ی پیام میگردد. نه این‌که در گذشته، جهانگیران و جهانخواهان و جهانخواران از نقش پیام و تبلیغ غافل بودند؛ آن وقت هم توجّه بود و اقدام میشد؛ اما امروز امکانات فراوان شده و پیشرفتِ دانش در این زمینه کارهای شگفت‌آور و حیرت‌انگیزی انجام میدهد.»

زحمتکش در ادامه با بیان مطالبات دانشجویی از زبان رسانه ها تصریح کرد: امروزه انتشار اطلاعات و تبلیغات، تشدید آگاهی های سیاسی و اجتماعی انسان ها، ایجاد آگاهی های جدید و آفرینش انسان های نو، اتصال گروه ها با یکدیگر و صدور انقلاب به دیگر کشورها، مبارزات سیاسی، ظهور اشکال جدیدی از سازمان ها و تعاملات سیاسی، افکارسنجی، فعالیت های انتخاباتی، گردآوری پیام ها از سراسر کشور، حضور بازیگران سیاسی در بازی قدرت، اشاعه ارزش های سیاسی، اشاعه پادزهر آزادی به چهار گوشه جهان، انعکاس واقعیت ها و اطلاعات سیاسی و بیدارسازی سیاسی، بسیج افکار عمومی جهان علیه رژیم های اقتدارگرا، درگیرسازی مدنی افراد و گروه های به حاشیه رانده شده، دانشجویان جوان و اقلیت های سیاسی و … از طریق رسانه های نوین و فراگیر به ویژه اینترنت انجام می شود.

وی همچنین در خصوص امپریالیسم رسانه ایی گفت: منظور از امپریالیسم رسانه‌ای این است که کشورهای قدرتمند و ثروتمند می‌توانند با در اختیار گرفتن رسانه‌ها و محصولات رسانه‌ای، مهار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دیگران را در دست داشته باشند و اگر در نحوه اعمال روش های مختلفی که در جهت سیاست های جهانی سازی در دو دهه آخر قرن ۲۰، صورت گرفت، توجهی کوتاه داشته باشید، متوجه خواهید شد که در این زمان کمپانی های انحصاری سرمایه داری، تمایل بسیاری به یافتن بازاراهای تازه و تولید بیشتر داشته اند. گرایش هایی که تلاش می کنند تا یک فرهنگ عمومی جهانی برای یکسان سازی مشتریان خود به وجود آورند. با توجه به اینکه بازار جهانی رسانه ها در اغلب اوقات با استقبال گسترده ای روبرو شده است، چندان بعید نیست که آنرا بزرگترین منبع جلب مشتری بنامیم.

انتهای پیام/.ش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *