سرخط خبرها
خانه / اسلایدر بالا / نشست علمی ـ فرهنگی با عنوان «مطهری شناسی» در واحد تنکابن

نشست علمی ـ فرهنگی با عنوان «مطهری شناسی» در واحد تنکابن

نشست هم اندیشی «مطهری شناسی» از سری سلسله نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان “گفتمان اصحاب علم و فرهنگ” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن برگزار شد.

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ نشست هم اندیشی «مطهری شناسی» با حضور ریاست محترم واحد جناب آقای دکتر محمود صمدی ، معاونین ، استادان محترم واحد و دبیر هم اندیشی با موضوعات مختلف پیرامون مطهری شناسی و گزارشی مختصر از آثار شهید مطهری(ره) با سخنرانی استادان؛ حجه الاسلام آقای غفار شاهدی دکتر خلخالی، خانم استاد سیمین عرب، خانم استاد مهتاب شورمیج برگزار گردید.

حجه الاسلام آقای غفار شاهدی در ابتدا با اشاره به بحث «جامعه شناسی زمان» گفت: در جنبه های زمان و در میان رفتارهاى نسبت به زمان، مى توان از رفتار محافظه کارانه نام برد که زمان را پدیده اى «یکه» به حساب آورده و بر این باور است که هیچ چیز با «یکه» بودن زمان قابل مقایسه نیست. لذا نتیجه اى که به دست مى آید این است که دنیاى محافظه کارانه با زمان «یکه» سروکار دارد. زمان «یکه» بیشتر در هنر و ادبیات به دست مى آید و در حیطه دنیاى سیاسى و اجتماعى به اشکال دیگر خود را نشان مى دهد.

سپس دکتر خلخالی در ادامه در خصوص «روش شناسی استاد شهید مطهری» افزود: استاد مطهری به راستی فرزند حوزه بود و توانایی ها و ضعف های آن را به خوبی شناخته بود. از سوی دیگر ایشان با محیط های روشنفکری و دانشگاهی که به علت ناآگاهی از جامعیت اسلام، تحت تأثیر افکار مارکسیستی یا التقاطی قرار گرفته بودند و همچنین افکار و فلسفه های غربی که از راه ترجمه و استادانی که در غرب تحصیل کرده بودند به عرصه فرهنگی کشور راه یافته بود، به خوبی مطلع بود. همچنین از شور و عشق جوانان دانشگاهی به اسلام ناب و سئوالات و شبهات فراوان در مباحث دینی به ویژه مباحث اجتماعی آن آگاه بود.

دکتر خلخالی با بیان اینکه وی همچون سایر اصلاح گرایان دینی معاصر، با تکیه بر اندیشه های فلسفی و کلامی بزرگانی چون ابن سینا، خواجه نصیر، ملاصدرا و علامه طباطبایی، بر خلاف تحجّر گرایان که بر سلفی گری و اخبار گری و ظواهر تکیه می نمودند؛ بر گوهر و روح دینی تکیه داشت؛ در مواجهه با افکار مخالف و انحرافی پیش از نفی و نادرست خواندن آنها، نخست آنچه خود به آن اعتقاد داشت اثبات می نمود و سپس به رد آن فکر انحرافی می پرداخت؛ برای نمونه زمانی که برخی از روشنفکران درباره معجزه پیامبر نظر نادرستی ارائه می دادند، استاد مطهری نخست تفسیر درستی از نظر شیعه درباره معجزه پیامبر ارائه می دهد و در ادامه آن به نقد و بررسی نظر روشنفکران می پردازد.

وی در ادامه تصریح کرد: استاد مطهری در نقد و بررسی اندیشه های مخالف به هنگام نقل اقوال آنها، با ادای احترام، به نظرات آنها می پردازد؛ برای نمونه استاد آنجا که «علم زدگی روشنفکران معاصر» را به نقد می کشد.

استاد مطهری در نقد اندیشه های مخالف معمولاً به بررسی اندیشه می پردازد، بدون اینکه نامی از صاحب اندیشه ببرد. این نحوه برخورد با اندیشه های مخالف آثار مثبت فراوانی دارد. گذشته از اینکه ترویج صاحب اندیشه نیست، وقتی بررسی درست و کامل از اندیشه مخالف انجام می گیرد، حق در جایگاه خود می نشیند و نزد اهل ضمیر، مرجع خود را می یابد؛ برای نمونه استاد مطهری در کتاب جامعه و تاریخ در رد نظریه «مادیّت تاریخ» از نظر قرآن می گوید:«برخی روشنفکران مسلمان مدعی شده اند که برخلاف نظریه مارکس، دو سیستمی بر مذهب نیز حاکم است».

سپس سرکار خانم استاد سیمین عرب با ارائه سخنانی در خصوص «انسان و آفرینش» بیان کرد: خداوند زمین را برای این آفریده است تا انسان بتواند از مواهب آن بهره ببرد و نیازهای خود را با آن تأمین کند؛ اما هدف از آفرینش انسان در این جهان و یکی از اهداف متوسط آفرینش انسان، آزمایش اوست؛ این مطلب را میتوان از آیه هفتم سوره «هود» به‌دست آورد: «وَهُوَ الَّذِی خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ فِی سِتَّهِ أیَّامٍ وَکانَ عَرْشُهُ عَلَی الْمَاء لِیَبْلُوَکمْ أیُّکمْ أحْسَنُ عَمَلاً و »

در پایان این نشست جذاب و پربار نیز سرکار خانم استاد مهتاب شورمیج در خصوص «خدمات متقابل اسلام و ایران» گفت: خدمات اسلام به ایران ابعاد مختلفی دارد و در موارد متعددی اسلام باعث شکوفایی و احیای استعدادهای شگفت و خلاقیت‏ ها و نوآوری‏های بسیاری گردیده است. قبل از پرداختن به تأثیر اسلام در رشد علمی، فرهنگی،ادبی، سیاسی ایران لازم است به این نکته توجه داشته باشید که آنچه در رابطه با تمدن ایران باستان آمده و به نظر برخی از ایرانشناسان مانند: پروفسور پوپ تمدن یونان کهن نیز متأثر از ایران بوده است ربطی به زمان ورود اسلام به ایران ندارد، زیرا زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) ایران در بدترین وضعیت سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ خود به سرمی ‏برده است. نظام بسته و شدید طبقاتی به گونه‏ ای که حتی اجازه تحصیل دانش به توده ‏ها داده نمی شد . ظلم و تعدی نسبت به توده‏ ها، انحرافات فکری و عقیدتی، جنگ قدرت، به گونه ‏ای که پدر و پسر و برادر برای چند صباحی حکومت خون یکدیگر را بریزند و مفاسد بسیار دیگر از اموری بوده است که موجب افول ستاره تمدن ایران شده و موجب انفجار عظیمی در میان توده‏ ها گردیده و آنان را منتظر یک برنامه اصلاح‏گرانه انقلابی و همه جانبه ساخته بود که با ورود اسلام و احکام ارزشمند آن ایران همه آمال خود در آن یافته ونه تنها به سرعت به اسلام گرویدند، بلکه از جان و دل به یاری مجاهدان اسلام شتافته و همگام با آنان دژهای طاغوت را در هم شکسته و حتی شاه ایران به دست یک آسیابان ایرانی به قتل رسید.

وی در پایان با بیان خدماتِ اسلام به ایران؛ اصلاح نظام سیاسی و از بین بردن نظام طبقاتی و برقراری مساوات در تمام سطوح و لایه‏ های اجتماعی را یکی از این موارد خواند و «خدمت تمدن کهن ایرانی به تمدن‏ جوان اسلامی» را خدمت متقابل این مقوله خواند.

انتهای پیام/.ش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *