سرخط خبرها
خانه / اسلایدر بالا / نشست هم اندیشی مهدویت و فتنه های آخر الزمان؛ در واحد جویبار

نشست هم اندیشی مهدویت و فتنه های آخر الزمان؛ در واحد جویبار

نشست هم اندیشی “مهدویت و فتنه های آخر الزمان” از سری سلسله نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان “اندیشه و اندیشمند” مربوط به ” بهمن ماه ۹۴” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار برگزار شد.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ نشست هم اندیشی مهدویت و فتنه های آخر الزمان با تدریس جناب آقای نوروزی و دکتر ولیان؛ عضو هیات علمی پیام نور ساری برگزار گردید.

در این نشست که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان مازندران؛ معاونت فرهنگی و دفتر هم اندیشی اساتید واحد جویبار تدارک دیده شد؛ اساتید ارجمند،اداره کارگاه را به عهده گرفتند و مباحث ارزشمندی را در پیرامون مهدویت و فتنه های آخر الزمان ارائه فرمودند.

آقای نوروزی در خصوص ” نائبان عام و خاص امام زمان(عج)” گفت: نیابت خاصه آن است که امام، اشخاص خاصی را نایب خود قرار دهد و به اسم و با مشخصات معرفی کند،‌ و هرکدام را خود آن حضرت و یا به وسیله نایب پیش از او،‌به مردم بشناساند. همانطور که امام حسن عسکری(ع) این کار را انجام داده بود. نیابت عامه آن است که امام(ع)‌ضابطه‌ای کلی به دست دهد،‌تا در هر عصر،‌فرد شاخصی که آن ضابطه، از همه جهت و در همه ابعاد بر او صدق می‌کند، نایب امام شناخته شود به نیابت از امام در امر دین و دنیا ولی جامعه باشد،‌ البته این ضابطه کلی از احادیث بدست می‌آید.

ولیان در ادامه با بیان اینکه در اخبار و روایات اسلامی و شیعی به نشانه های قبل از ظهور اشاره شده است و برخی از این نشانه ها قطعی و مسلم است و برخی دیگر مشروط. برخی عام است و برخی خاص؛ علائم ظهور، به حتمی و غیر حتمی تقسیم می شود: پنج علامت – طبق برخی احادیث – از علایم حتمی شمرده شده؛ خروج شخصی به نام سفیانی، انعکاس ندایی در آسمان، طلوع خورشید از مغرب، اختلاف بنی فلان ]شاید بنی امیه یا همان جبهۀ باطل است[، کشته شدن “نفس زکیه” و خروج و قیام قائم (عج) از جمله امور حتمی، بلکه میعاد یقینی است و آیات بسیارى پیرامون حکومت جهانى امام عصر(ع) وجود دارد که بزرگان دین در کتابهاى معتبر وگرانبهایشان نقل فرموده اند، از جمله آنها “علامه مجلسى” که در کتاب شریف بحار الانوار بابى را به ذکر آیات قرآن کریم که به قیام امام زمان(ع) تاویل شده، اختصاص داده است.

“براى شناخت نایب امام زمان(عج) معیارهایى وجود دارد که با توجه به آنها مى‏توان در هر زمان فرد یا افرادى را یافت که صلاحیت این مرتبه را داشته باشند. البته باید دانست که بحث ولایت فقیه ، این نیابت، نیابت خاص نیست؛ یعنى، امام زمان(عج) شخصى را به عنوان نایب خاص خود معرفى نمى‏کنند؛ بلکه نیابت عام است؛ یعنى، هر کسى که داراى صفات خاصى باشد، به طور عام مجاز است که احکام الهى را بیان کند و شؤونى را که امام(ع) بر عهده دارند، بر عهده بگیرد.”

موضوع “گروه های انحرافی در زمان غیبت” از جمله بحث های مهمِّ این نشست بود که در خصوص گروه های تروریستی داعش و النصره؛ صحبت شد. ولیان تصریح کرد: تمامی فِرق اسلامی – تقریبا – این آیات و روایات و مفاد آن ها را به نحوی درکتب حدیثی و کلامی و تفسیری و احیانا رجالی و تاریخی خود متعرض شده اند و درباره ی آن به شکل های مختلف سخن گفته اند، تا جایی که می توان ادعا کرد که کم تر دانشمند و عالمی، بلکه مسلمانی یافت می شود که به این موضوع مهم و خطیر نپرداخته، یا این که این مطلب به گوش او نرسیده باشد. در سده های قبل کسی که ادعای نیابت خاصه کرد، علیمحمد باب است. رئیس فرقه بابیه. قبل از او در دوران غیبت صغری یکی از کسانی که ادعای بابیت، یعنی باب خاص و نیابت خاص، را کرد، شخصیتی بود که از اصحاب امام حسن عسگری علیه‌السلام بود. عمرش کفاف داد و به دوران امام عصر علیه‌السلام رسید. در دوران حسین بن روح نوبختی که سومین نایب خاص امام بود، ادعای نیابتِ خاص کرد.

“بحث ولایت فقیه به عنوان نائب امام زمان” نیز مطرح شد که در آن تأکید شد: “براى شناخت نایب امام زمان(عج) معیارهایى وجود دارد که با توجه به آنها مى‏توان در هر زمان فرد یا افرادى را یافت که صلاحیت این مرتبه را داشته باشند. البته باید دانست که بحث ولایت فقیه ، این نیابت، نیابت خاص نیست؛ یعنى، امام زمان(عج) شخصى را به عنوان نایب خاص خود معرفى نمى‏کنند؛ بلکه نیابت عام است؛ یعنى، هر کسى که داراى صفات خاصى باشد، به طور عام مجاز است که احکام الهى را بیان کند و شؤونى را که امام(ع) بر عهده دارند، بر عهده بگیرد.”

انتهای پیام/.ن

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *