به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ ایدئولوژی در تمام نظریههای انقلاب جایگاه ونقش قابل توجهی دارد. ما نیز ضمن پذیرش این مهم و تاکید بر این که شرط تفوق یک ایدئولوژی در بسیج سیاسی و فرآیند انقلاب، موفقیت در انجام مطلوب کارکردهای مذکور است، اسلام شیعی را در فرآیند انقلاب اسلامی ایران به مثابه یک ایدئولوژی راهنمای عمل و رهایی ساز معرفی میکنیم و معتقدیم که مشخصههای تشیع ایدئولوژیک به عینیترین وجه در قالب ایدئولوژی انقلابی امام خمینی(ره) برای مردم مسلمان ایران مطرح گردید. از این رو ضرروت تبیین ایدئولوژی انقلابی حضرت امام و بررسی کارکردهای آن در روند انقلاب اسلامی ایران بسیار مهم به نظر می رسد. مرورِ “وقایع اتفاقیّۀ ” روز شمار دهه فجر [از روزی که امام خمینی(ره) به ایران بازگشتند تا پیروزی انقلاب اسلامی] می تواند جنبه ی تاریخی و پر شکوه انقلاب ایران به سال ۱۹۷۹- ۱۹۷۸ که در نوع خود و در تاریخ جهان بی نظیر است؛ مهم و تأثیرگذار باشد. در پاسخ به این پرسش که چرا تحلیل گران و نظریه پردازان سیاسی و سیاست مداران درباره وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی غافلگیر شدند و نتوانستند این رخداد را پیشگویی کنند، باید گفت که تا پایان دهه ۱۹۷۰ میلادی و تا زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ پارادایم علمی موجود در ذهن این افراد درباره انقلاب، تنها به وقوع انقلاب های ناسیونالیستی، لیبرالی و مارکسیستی تاکید می شد و همان طور که هاناآرنت در کتاب انقلاب خود گفته است یکی از ویژگی های انقلاب های معاصر، دنیوی بودن آن نگریسته می شد و در نتیجه وقوع انقلابی با ایدئولوژی، ماهیت وشعارهای مذهبی برای این افراد قابل تصور نبود. بنابراین اولین شگفتی انقلاب اسلامی نوع ایدئولوژی آن و تغییری بود که ازاین نظر درنسل انقلاب ها ایجاد کرد.
پایگاه اطلاع رسانی NNAM.IR به همین مناسبت؛ روزشمار دهه مبارک فجر را در قالب تقویم و جداگانه منتشر می کند.
روز شمار دهه مبارک فجر| ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ [دریافت]