سرخط خبرها
خانه / اسلایدر بالا / نشست هم اندیشی مطالعه تطبیقی ادیان زنده جهان در واحد قائمشهر| بخش دوم

نشست هم اندیشی مطالعه تطبیقی ادیان زنده جهان در واحد قائمشهر| بخش دوم

نشست هم اندیشی “بررسی تطبیقی ادیان زنده جهان” بخش دوم  از سری سلسله نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان “اندیشه و اندیشمند” مربوط به ” دی ماه ۹۴” در تاریخ بیست و دوّم دی ماه و در IMG_4875واحد قائم شهر برگزار شد.
به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ نشست هم اندیشی بررسی تطبیقی ادیان زنده جهان با تدریس جناب آقای دکتر رضا اسدپور؛ عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه و دکتر یوسفی ؛ دبیر هم اندیشی واحد آیت الله آملی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست دکتر اسدپور مروری بر محتوای کارگاه اوّل؛ ادیان ابتدایی و متأخرِ مربوط به بعد از آن، معرفی رشد و دین پژوهی، تعاریف دین، معرفی کتب ملل و نحل در اسلام، تقسیم بندی ادیان و هندوئیسم، بودیسم، تائوئیسم، جاینیسم، زرتشت شد.

در ادامه به معرفی تاریخ دین یهود، ابراهیم، موسی، نجات قوم یهود از مصر، ” یَهُوَه” خدای یکتا، ده فرمان یهوه به موسی، وفات موسی و جانشین یوشح، استقرار در کنعان و دوران و تشکیل حکومت پادشاهی شائول[طالوت]، حکومت داوود و سلیمان و ساخت معبد، تجزیه دولت بنی اسرائیل پس از مرگ سلیمان و سپس ظهور انبیاء بنی اسرائیل مانند اشعیا، ارمیا، دانیال، ایلیاد و… پرداخته شد. دکتر اسدپور با بررسی کتاب مقدس یهودیان گفت: “تورات واژه ای است قدیمی در زبان عبری و معنای آن فرمان است. تورات کتاب مقدس یهودیان است که تاریخ و شریعت و عقاید آنها را در برمی‌گیرد.” سپس وی به تبیین و تحلیل عهود مختلف آن پرداخت و تصریح کرد: تورات برای بنی اسرائیل زبان عشق است.آن‌ را«بله‌ گفتن»به خداوند و رؤیای تجدید بهشت،‌ بـر‌ رویـ‌ زمین‌ است.اما‌ در سرتاسر این‌ کـتاب‌ هـیچ پیمان و عـهدی وجـود نـدارد که اگر مردم فرمانبردار باشند واقـعیت مـرگ حذف و یا‌ مسکوت‌ خواهد‌ ماند.بنابراین آنها فرزندان آدم باقی می‌مانند(یعنی گرچه‌ آدم‌ بـر‌ اثـر‌ نافرمانی‌ باعث‌ شد، خداوند مرگ را بـرای بشر وضع کند، امـا اگـر بشر مرتکب هیچ‌گونه نافرمانی نـیز نـشود کیفر مرگ از او برداشته نخواهد شد).به همین دلیل است که‌ فراز«فرزند آدم»تقریبا همیشه در زمـینه‌هایی کـه ضعف و فنای بشر را تأکید می‌کنند می‌آید مثلاً: “بر رؤسا(شاهزادگان)توکل نکنید و نه بر فرزند آدم که در نزد او هیچ کمکی وجود ندارد.او‌ روحش‌ را از دست می‌دهد و به زمینی که از او بر آمده بر می‌گردد” [۱]

سپس در ادامه به بررسی فرقه های یهودی همچون: فریسیان، صدوقیان، اینسیان، هرویان، زیلوت ها، سامریان و… پرداخته شد. ایشان در خصوص فرقه “صدوقیان” خاطر نشان کرد: “این گروه در سال هفتاد میلادى و پس از ویرانى اورشلیم، بکلى از میان رفت و عوام یهودى این فرقه روشنفکر را مرتد و خارج از دین مى شمردند. در عهد جدید یعنى اناجیل و رسالاتِ رسولان از این فرقه یاد شده است.” در ادامه به تسلط رومیان و ویرانی اورشلیم، عقیده به ظهور منجی و موعود در یهودیت، یهود در عصر جدید پرداخته شد.

در بخش دوم به معرفی مسیحیت،زندگی و عروج عیسی مسیح، حواریون، تعالیم و اناجیل چهارگانه همچون: متّی،مرقس، لوقا و یوحنا، اعمال رسولان، مکاشفات یوحنا و الهیات مسیح و همچنین تثلیث پرداخته شد و سپس فرقه های مسیحی همچون کاتولیک، اُرتدکس و پروتستان مورد شرح و بررسی قرار گرفت. وی تأکید کرد: “در فرقه ارتدکس؛ برزخ، مفهوم بی آلایش، برائت از گمراهی و عدم امکان اشتباه پاپ را قبول ندارند، کشیشان این فرقه ازدواج می کنند، مراسم عبادی را به زبان منطقه ای و کشوری که در آن زندگی می کنند، انجام می دهند و تقدیس و وحدت مؤمنان با دو قطعه نان معمولی و شراب اجرا می گردد.”

مهم ترین بخش این بحث؛ مربوط به اهل کتاب در قرآن و بررسی آیات مربوط به اهل کتاب و نظر اسلام در باره آن ها بود که بحث طولانی و مفصلی شکل گرفت.

بخش اوّل این کارگاه که در تاریخ آذر ماه برگزار شد نیز با استقبال خوبی از سوی اساتید و دانشجویان مواجه شد.

 [۱] : مزامیر ۱۴۶:۴-۳

انتهای پیام/.ن۳۲۱۱

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *