سرخط خبرها
خانه / اسلایدر بالا / نشست هم اندیشی “خانواده سالم در اسلام” در واحد آیت الله آملی

نشست هم اندیشی “خانواده سالم در اسلام” در واحد آیت الله آملی

نشست هم اندیشی “خانواده سالم در اسلام” از سری سلسله نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان “اندیشه و اندیشمند” مربوط به ” دی ماه ۹۴” در واحد آیت الله آملی برگزار شد.

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ نشست هم اندیشی خانواده سالم در اسلام با تدریس جناب آقای دکتر صادقی؛ معاون پژوهشی موسسه حوزوی دانشگاهی امام حسن عسگری(ع) آمل، برگزار گردید.

در ابتدای این نشست؛ حجت الاسلام اصغری ، مطالبی در خصوص پیامبر اعظم(ص) ایراد فرمودند و با اشاره به جایگاه علم از دیدگاه اسلام و پیامبر اعظم خاطر نشان کرد:از نگاه اسلام، علم تنها علوم ظاهری نیست، بلکه برخی از امور معنوی نیز به «علم» تعبیر شده است. برای مثال، کسی که در دلش خوف و خشیت از خدا وجود دارد، در واقع، از علمی معنوی بهره مند است. مولای متقیان علی علیه السلام در این باره می فرماید: «کَفی بِالْخَشْیَهِ عِلْما؛ همین اندازه که خشیت از خدا [نیز نوعی [علم است، آن را بس است».

وی سپس روایتی از امام صادق(ع) که “یتیم کسی نیست که پدرش را از دست داده بلکه کسی است که از علم و ادب بی بهره باشد.” نقل کردند و با تأکید بر این امر مهم ادامه داد: یادگیری علم به عنوان حسنه و مطالعه اش تسبیح و بحث از آن، به منزله جهاد و یاد دادن آن به کسی که آن را نمی داند، صدقه به شمار می آید. اهمیت کسب علم در دین اسلام به سبب آن است که علم بر گستره دید بشر می افزاید.

در ادامه دکتر یوسفی؛ دبیر هم اندیشی اساتید واحد آیت الله آملی، ضمن عرض خیرمقدم ، به شیوه اجرایی نشست اشاره داشتند و تأکید کردند: اندیشمندان یک جامعه، کشتی هایی هستند که مردم خود را به آن می سپارند. بهوش باشیم که اگر ناخدا مست باشد، هم خود و هم سرنشینان کشتی را در توفان حادثه ها غرق خواهد کرد.

AMOL-NNAM

دکتر صادقی در ابتدا اشاره به شُبهه ای در خصوص تولد پیامبر مطرح کردند و به آن پاسخ دادند: “ازدواج پدر پیامبر(ص) با مادرش آمنه در ذی الحجه رخ داد و در ربیع الاول همان سال پیامبر متولد شدند که می شود چهارماه. اگر ربیع الاول سال بعد متولد شده باشد می شود ۱۶ ماه. یک احتمال و پاسخ این است که ازدواج آنها قبل از ذی الحجه بوده باشد که این احتمال اشتباه است. پاسخ دوم که پاسخ صحیح به آن شبهه است آنست که اعراب ماههای سال را جابجا می کردند آنهم برحسب نیازها و ضروت ها. با این وصف در اثر جابجایی ماه ها، ذی الحجه آن سال دو ماه عقب تر بود. پس فاصله ذی الحجه تا ربیع الاول می شود ۶ ماه و بدین وسیله شبهه منتفی می گردد.”

وی در ادامه گفت: از نظر اسلام خانواده مهمترین کانون اجتماعی است و کانون خانواده نیز متشکل از زن و مرد و فرزند یا فرزندان هستند. یکی از مشکلات ما در خانواده نگرش حق محورانه نسبت به خود و نگرش تکلیف نگرانه و تکلیف محورانه نسبت به طرف مقابل است. این نگاه ممکن است نگاه هر یک از زن و مرد باشد. اسلام نگاه اش تکلیف محورانه است اما نه نسبت به دیگران بلکه هر کس باید وظیفه و تکلیف خود را بداند و بدان عمل کند.  یکی از آیات مهمی که در خصوص ازدواج و خانواده است و تکلیف خانواده را نسبت به یکدیگر مشخص کرده آیه زیر است:”وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ“. [۱]

دکتر صادقی؛ با شرح موانع خانواده سالم گفت: در اغلب اعصار تاریخی، خانواده با تمام اشکال آن اعم از خانواده گسترده، خانواده هسته ای و انواع بسیار دیگر؛ رکن اساسی فرایند جامعه پذیریِ فرد را در تمام جوامع بشری تشکیل داده است. علاوه بر این، عواملی مثل برقراری نخستین وابستگی های عاطفی و یادگیری زبان، درونی کردن ارزش ها و هنجارهای فرهنگی در این نهاد اجتماعی آغاز می شود. وی عدم اطلاع و آگاهی خانواده ها از سبک های زندگی دینی و زندگی سالم و سبک همسرداری ، عدم اطلاع و آگاهی خانواده ها از سبک های فرزندپروری مثل سبک سهل گیرانه ( بی اعتنا)-دیکتاتورمابانه(مستبدانه) – و اقتدار منطقی، منطقی نبودن آموزش زندگی سالم درپیش از ازدواج در کنار آزمایشها و آموزشهای ژنتیک، گسترش بی رویه رسانه های حجازی و عدم کنترل آن ها از سوی خانواده ها، نبود یک مدل فرهنگی که متناسب و سازگار با فرهنگ ایرانی، اسلامی خودمان باشد، نبود و کم رنگ شدن صله رحم ( دید و بازدیدهای خانوادگی) و دیدار با فامیلان، دوستان و نزدیکان را از جمله موارد مهم موانع استحکام و سلامت خانواده اعلام نمودند.

دکتر صادقی با بیان اینکه خانواده سالم و بدون مشکل خانواده ای است که اعضایش نسبت به هم سبقت در نگرش وظیفه گرایانه و اظهار و اعمال آن و وفاداری به لوازم آن از جهت مودت و محبت و رحمت دارند؛ گفت: آیه فوق بر این نکته تاکید دارند که خداوند ازدواج را برای سکونت و آرامش زن و مرد قرارداد. با ازدواج انسان باید به آرامش برسد و اضطراب و طغیان از بین برود. نیز در روابط زن و مرد باید مودت و رحمت باشد. مودت امری قلبی و جوانحی است که باید بر زبان نیز جاری شود و این مودت نیز باید متقابل باشد و ابراز آن نیز باید متقابل باشد و اما رحمت یعنی گذشت که امری جوارحی و عملی است یعنی اینکه زن و مرد باید در عمل نسبت به یکدیگر گذشت و عفو و احسان داشته باشند از خطاهای یکدیگر بگذرند و شاید بتوان گفت یکی از مصادیق این آیه که « هن لباس لکم و انتم لباس لهن “همین باشد که زن و مرد در خانواده باید عیوب یکدیگر را بپوشاند همچنانکه لباس این عیب پوشی را برای بدن و جسم انسان انجام می دهد. با گذشت و عفو می توان عیوب یکدیگر را پوشاند و نادیده گرفت. پس اهل گذشت و عفو پذیر باشیم و همه اعضای خانواده سبقت در عذرپذیری و عذر خواهی داشته باشیم.

ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: اصل دیگری که از نظر اسلام باید به رعایت و اهتمام آن در خانواده و در جامعه توجه داشت اصل حجاب و عفاف است. اصل حجاب و عفاف را هم در ظاهر و هم در باطن باید درپیش گرفت. عفاف امری است که هم جنبه ظاهری دارد و هم جنبه باطنی. اما حجاب بیشتر در حوزه و جنبه ظاهری است. حجاب و عفاف سه بخش دارد: پوشش (حجاب)، عفت در زبان.داستان موسی(ع) آنجا که از خدا خواست برادرش را به وزیری او ( پیامبر) برگزیند چون او افصح لساناً بود. مقصود این است که موسی(ع) عفت زبانی داشت. زنان و مردان بویژه در خانواده باید عفت زبانی داشته باشند و مقصود از قول معروف در قرآن عفت زبانی است . عفت زبانی و نام نیک همواره در خانواده سالم باید حاکم باشد.۳-عفت رفتاری. باز هم داستان حضرت موسی(ع) تمشی علی استحیاء که عفت رفتاری را می رساند.

دکتر صادقی در ادامه با شرح موانع خانواده سالم گفت: در اغلب اعصار تاریخی، خانواده با تمام اشکال آن اعم از خانواده گسترده، خانواده هسته ای و انواع بسیار دیگر؛ رکن اساسی فرایند جامعه پذیریِ فرد را در تمام جوامع بشری تشکیل داده است. علاوه بر این، عواملی مثل برقراری نخستین وابستگی های عاطفی و یادگیری زبان، درونی کردن ارزش ها و هنجارهای فرهنگی در این نهاد اجتماعی آغاز می شود. وی عدم اطلاع و آگاهی خانواده ها از سبک های زندگی دینی و زندگی سالم و سبک همسرداری ، عدم اطلاع و آگاهی خانواده ها از سبک های فرزندپروری مثل سبک سهل گیرانه ( بی اعتنا)-دیکتاتورمابانه(مستبدانه) – و اقتدار منطقی، منطقی نبودن آموزش زندگی سالم درپیش از ازدواج در کنار آزمایشها و آموزشهای ژنتیک، گسترش بی رویه رسانه های حجازی و عدم کنترل آن ها از سوی خانواده ها، نبود یک مدل فرهنگی که متناسب و سازگار با فرهنگ ایرانی، اسلامی خودمان باشد، نبود و کم رنگ شدن صله رحم ( دید و بازدیدهای خانوادگی) و دیدار با فامیلان، دوستان و نزدیکان را از جمله موارد مهم موانع استحکام و سلامت خانواده اعلام نمودند.

معاون پژوهشی موسسه حوزوی دانشگاهی امام حسن عسگری(ع) آمل؛ پس از بیان راهکارها گفت: توجه نکردن خانواده ها به آموزه های دینی و کمرنگ شدن ایمان دینی همانطور که پیامبر اسلام فرمودند هر چه ایمان انسان به خدا بیشتر شود محبت او به همسرش بیشتر می دهد پس نبود محبت در خانواده یکی از دلایل اش کمرنگ شدن ایمان دینی است. وی آگاه کردن خانواده ها با سبک های زندگی موفق و زندگی دینی با برگزاری کارگاهها در محافل مختلف در ادارات و مجامع مختلف برای اقشار مختلف، برگزاری کارگاههای آموزشی سبک های فرزند پروری برای خانواده ها و روی آوردن به سبک اقتدار منطقی در فرزند پروری یعنی حفظ چارچوب و در عین حال با عشق و محبت، اعضای خانواده برای یکدیگر و برای فرزندان وقت صرف کنند و با آنها همراهی کنند و فقط به کار و در آمد توجه نکنند به مراکز تفریحی بروند مثل پارک ها ، سینما، گردش و مسافرت)یعنی به با هم بودن بیشتر توجه کنند با یکدیگر راجع به مسائل مختلف گفت و گو کنند، آموزش پیش از ازدواج در کنار مشاور ژنتیک، توجه خانواده ها به آموزه های دینی و تقویت ایمان دینی، خانواده ها-روابط و دید و بازدیدهای صله رحم سالم خانوادگی با خانواده های سالم اهمیت بدهند و در دستور کار خود قرار دهند. تحقیقات اجتماعی و روان شناسی ثابت کرده است که بین صله رحم و سلامت روان رابطه نسبت و معناداری وجود دارد. افرادی که صله رحم در بین آن ها رایج است دردهای جسمانی کمتری دارند، اضطراب کمتری دارند، از اختلال های اجتماعی کمتری رنج می برند و موجب کاهش افسردگی می شود. در متون دینی ما نیز صله رحم بسیار سفارش شده و دارای آثار فراوان دنیوی و اخروی است. در قرآن نیز در سه مورد کسی که روابط خویشاوندی را قطع کند مورد لعنت قرار گرفته است. صله رحم همدلی را بین افراد افزایش می دهد. فشار روانی را در مواقع بحرانی کم می کند و افرادی که صله رحم می کنند کم تر دچار از هم پاشیدگی و عدم تعادل روانی می شوند پس هر اندازه صله رحم بیشتر باشد سلامت روان خانواده و اعضای آن هم بیشتر می شود . ضمن اینکه در صله رحم باید به کیفیت و کمیت صله رحم و دید و بازدید خانوادگی و افراد و خانواده هایی که آنها را برای رفت و آمد خانوادگی در نظر می گیریم و انتخاب می کنیم توجه کنیم تا از آسیب های آن در امان باشیم.

[۱] : سوره روم ، آیۀ ۲۱٫ “و از جمله نشانه هاى او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت تا نسل بشر را تداوم بخشد. به یقین در آنچه یاد شد، براى مردمى که مى اندیشند نشانه هایى است بر این که تدبیر امور انسان ها در اختیار خداوند است.” این آیه، بخش دیگرى از آیات انفسى را که در مرحله بعد از آفرینش انسان قرار دارد مطرح کرده است.

انتهای پیام/ن ۱۳۹۷۵۲

عکس: ارسالی از سرکار خانم فریده احمدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *