سرخط خبرها
خانه / اسلایدر بالا / نشست هم اندیشی سلامت معنوی از منظر قرآن کریم در واحد قائمشهر

نشست هم اندیشی سلامت معنوی از منظر قرآن کریم در واحد قائمشهر

نشست هم اندیشی “سلامت معنوی از منظر قرآن کریم” از سری سلسله نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان “اندیشه و اندیشمند” ۱۴۵۰۰۷۸۷۰۱_IMG_2233مربوط به ” آذر ماه ۹۴” در واحد قائم شهر برگزار شد.

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ نشست هم اندیشی سلامت معنوی از منظر قرآن کریم با تدریس حجت الاسلام غفاری؛ معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و همچنین دکتر نوروزی؛ عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه، در سالن اجتماعات ساختمان ولایت برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری؛ در ابتدای این کارگاه به تبیین جایگاه سلامت معنوی در تعلیم و تربیت از منظر قرآن و روایات پرداخته و گفت: سلامت معنوی به مفهوم امنیت حقیقی، آرامش باطنی«روح»، رستگاری عرفانی و نیل به ملکات فاضله اخلاقی است و اصطلاحا به حالتی گفته می شود که فرد یا جامعه از ارتباطی سالم با عالم معنا و حیات حقیقی برخوردار باشند. ارتباطی که براساس آن، فرد یا جامعه از سطح محسوسات فراتر رفته و با مابعدالطبیعه، انس و اُلفت می یابند.

وی همچنین در خصوص سلامت معنوی از دیدگاه اسلام خاطر نشان کرد:هدف اسلام این است که مادیات بشر را پیرو معنویات او قرار دهد و رنگ و بویی معنوی به حیات دنیوی انسان ببخشد. بر این اساس، سلامت معنوی در اسلام به دایره احکام مترقی شریعت اسلام محدود نمی شود. روح معنوی اسلام در تمامی احکامش سریان دارد و ظواهر هستی و دین، پلی است که انسان را به مقصود خلقت و رسالت می رساند.

دکتر نوروزی همچنین در این خصوص بیان داشت: در رویکردهای معاصر، عده ای معنویت را در حد مجموعه ای از توانایی های به هم مرتبط و یا نوعی هوش تلقی کرده اند. گروهی هم معنویت را جریان و رویکردی می دانند که به رضایت باطنی منتهی می شود. لیکن در آموزه وحیانی، بدون در نظر گفتن معنایی معقول، نمی توان از معنویت سخنی گفت؛ چنین معنایی جز خداوند چیز دیگری نمی باشد. سلامت معنوی در بردارنده مولفه های شناختی، احساسی، رفتاری و پیامدی می باشد. انسان معنوی، برخوردار از اندیشه یا تعقل ویژه نسبت به خدا، انسان و خلقت و رابطه متقابل آنها می باشد. تعقلی که پرده ظواهر را دریده و به حقیقت باطنی دست یافته است. همه زندگی او جهت گیری الهی پیدا می کند. از حالات معنوی ویژه ای چون حب به خداوند، دگردوستی، توکل و شرح صدر برخوردار است از سلامت جسمی و روانی بیشتری بهره می برد.

حجت الاسلام غفاری: شاخص های سلامت معنوی، تنها سِنخی از رفتارها و یا احساسات روانشناختی از قبیل رضایت باطنی و یا آرامش درونی نیست. بلکه سلامت معنی معطوف به همه زندگی انسان معنوی می گردد. ارایه چنین تصویری از معنویت مبتنی بر معرفت شناسی، انسان شناسی و جهان شناسی قرآنی می باشد. در قرآن کریم آمده است که:” مَن أَعرَضَ عَن ذِکری فَاِنَّ لَهُ مَعیشهً ضَنکا” هر کس از یاد من اعراض کند، مبتلا به زندگی سختی خواهد شد.

دکتر نوروزی در ادامه این نشست گفت: سلامت روانی افرادی که دارای تجربه ها ی معنوی عمیق می باشند، در سطح بالاتری نسبت به سایر افراد می باشد. کشف و شناخت ظرفیت های روحی و راههای اشباع آن، پرهیز از غفلت و کم کردن شکاف ها ی دوری از یاد خدا انسان را به این مسیر سوق می دهد. در این راستا قرآن با ایجاد بصیرت ، حیطه های وجودی انسان را در فراخنایِ وسیعی گسترش داده تا روح او به قدری بزرگ شود که با از دست دادن دنیا یا بدست آوردن آن دچار بحران و سردرگمی یا اضطراب ناشی از حوادث نگردد. این انسان با شرح صدر، ارتباطات سه گانه ی با خود ، خدا و محیط را سامان می بخشد.

حجت الاسلام غفاری در پایان تأکید کرد: شاخص های سلامت معنوی، تنها سنخی از رفتارها و یا احساسات روانشناختی از قبیل رضایت باطنی و یا آرامش درونی نیست. بلکه سلامت معنی معطوف به همه زندگی انسان معنوی می گردد. ارایه چنین تصویری از معنویت مبتنی بر معرفت شناسی، انسان شناسی و جهان شناسی قرآنی می باشد. در قرآن کریم آمده است که:” مَن أَعرَضَ عَن ذِکری فَاِنَّ لَهُ مَعیشهً ضَنکا” هر کس از یاد من اعراض کند، مبتلا به زندگی سختی خواهد شد».این سختی ها فقر مالی نیست بلکه همان بیماری های یأس، دلهره، اضطراب،سردرگمی و افسردگی است که در متن نعمت های دنیوی و زندگی سراسر امکانات، دامن گیر افرادی می شود که از یاد خدا، دل برگردانیده اند و این همان عدم تعادل و هماهنگی حقیقت انسان با ماورای عالم ماده و مبدأ متعالی است؛ و گرنه، برکات و رحمت خاصه الهی شامل کسانی است که دارای سلامت روان باشند و در حفظ آن نیز کوشا باشند. قرآن کریم، گناه قلب را بیمارى دل دانسته است: فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضا وَلَهُم عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یکْذِبُون؛ در دل هایشان مرضى است و خدا بر مرضشان افزود و به [سزاى ]آنچه به دروغ مى گفتند عذابى دردناک [در پیش ]خواهند داشت. و یا در جاى دیگر مى فرماید: إِذْ یقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ غَرَّ هَؤُلاء دِینُهُمْ وَمَن یتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ فَإِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ آن گاه که منافقان وکسانى که در دل هایشان بیمارى بود مى گفتند اینان [مؤمنان ]را دینشان فریفته است و هر کس بر خدا توکل کند [بداند که]در حقیقت، خدا شکست ناپذیر حکیم است.

انتهای پیام/۲۳۰۹

  • عکس: روابط عمومی واحد قائمشهر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *