سرخط خبرها
خانه / اسلایدر بالا / نشست هم اندیشی نقش حوزه و دانشگاه در تبیین فرهنگ دینی در واحد تنکابن

نشست هم اندیشی نقش حوزه و دانشگاه در تبیین فرهنگ دینی در واحد تنکابن

نشست هم اندیشی “نقش حوزه و دانشگاه در تبیین فرهنگ دینی” از سری سلسله نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان “اندیشه و IMG_20151215_162807اندیشمند” مربوط به ” آذر ماه ۹۴” در واحد تنکابن برگزار شد.

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ نشست هم اندیشی نقش حوزه و دانشگاه در تبیین فرهنگ دینی با سخنرانی حجت الاسلام محمد حسین عبدالملکی و دکتر محمود اسدی در سالن کنفرانس دانشکده علوم انسانی برگزار گردید.

نشست علمی ـ فرهنگی؛ با حضور جناب آقای دکتر محمود صمدی لرگانی و هیأت رئیسه و اعضای هیأت علمی این واحد و استادان حوزه تنکابن ادامه یافت که در مورد مسائلی چون تبیین و توسعه فرهنگی دو نهاد حوزه و دانشگاه به صحبت و بحث پرداخته شد.

به نقل از دبیر هم اندیشی واحد تنکابن؛ نگرش به وحدت حوزه و دانشگاه در تبیین فرهنگ دینی، باید به عنوان یک پروسه و یک روند باشد نه به عنوان یک مرحله و این جلسه در جهت اقدام تلاش بیشتر در جهت توسعه فرهنگ دینی و بسط تعالیم اخلاقی از این دو قشر تشکیل شده است.

حجت الاسلام محمد حسین عبدالملکی در ابتدای این نشست گفت: عینی ترین برون داد نقش و جایگاه روحانیت در رویکرد فرهنگی، دینی و اخلاقی مردم را می توان به روشنی در پیروزی و تثبیت و استمرار حرکت اسلامی و انقلابی ملت مسلمان کشورمان در طول سالهای مبارزه با رژیم منحط پهلوی و سالهای دفاع مقدس و رونق بخشیدن به مساجد و نمازهای جمعه و مراسم مذهبی و ایجاد تحولات معنوی در عمیق ترین لایه های اجتماعی مشاهده و مرور نمود.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: از آنجایی که دین و فرهنگ پیوسته یک رابطه ناگسستنى و تنگاتنگ دارند و همانگونه که دین در تمدن و فرهنگ انسان نقش مؤثرى را ایفا مى‏کند فرهنگ نیز، در بهره ‏مندى بایسته و شایسته از فعالیت‏هاى حیات مادى و معنوى انسان‏ها که مستند به طرز تعقل صحیح و احساسات عالى است، انسان را در حیات معقول کمک مى‏کند و عامل تکامل انسان مى ‏گردد، و نیز دین و فرهنگ با ارایه نظام‏هاى سه گانه هدفمندِ خود مى‏توانند در صورت بکارگیرى آنها، عامل تحول گسترده‏اى در مسیر رشد و تکامل انسان باشند. اولین مسئله این است که جایگاه و وحدت حوزه و دانشگاه برای رسیدن به توسعه فرهنگ دینی تبیین و تحلیل گردد و زمینه ‌های لازم برای تبادل فکری و علمی بین این دو نهاد ایجاد شود، به این معنا که رهیافت‌ها و راهکارهای علمی و پژوهشی که حوزه و دانشگاه انجام می دهد، در یک بستر و زمینه انجام گیرد.

دکتر محمود اسدی: دولت در جوامع غربی نگران هدایت مردم نیست. چرا که نگاه دموکراسی و اندیشه آن اومانیستی و لیبرالیستی است لذا وظیفه اصلی حکومت، اداره جامعه (بیشتراداره امور مادی جامعه) است و تعلیم و تربیت و هدایت دینی، امری رها شده است اما در همین جوامع، با همه این اوصاف دغدغه فرهنگ، تربیت، امنیت، اقتصاد، سیاست و … وجود دارد منتهی با جهت گیری غیر دینی، در این گونه جوامع، از یک طرف، هیچگونه مبارزه ای با دین نمی شود و از طرف دیگر تلاشی نیز برای احیای دین صورت نمی گیرد. اما در نظام جمهوری اسلامی موضوع تعلیم و تربیت و هدایت جامعه از سوی حکومت، مضاف بر اداره امور جامعه که قدر مشترک تمام نظام هاست قرار می گیرد بنابراین دایره حکومت داری در نظام اسلامی متولی عرصه فرهنگ دینی به تنهایی نیست، به دلیل اینکه فرهنگ دینی در انحصار دولت قرار ندارد. فرهنگ دینی مؤلفه هایی مانند: هنر، اخلاق، ادبیات و … دارد که برای هر یک از مؤلفه ها، متصدیانی هست، بنابراین غیر از دولت که یک ساز و کار مشخص دارد کسان دیگری نیز می توانند متولی مسائل فرهنگی و اخلاقی باشند.

سپس دکتر محمود اسدی با بررسی هم فکری و حضور حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر در تعریف و اشاعه فرهنگ دینی گفت: نهادهای علمی و آموزشی، صرفاً مکانی برای تعلیم و یادگیری دانش و علوم نوین نیست، بلکه این نهادها در تربیت و پرورش اخلاقی انسان، بسط آموزه‌ های اعتقادی، گسترش تعالیم دینی و فرهنگ ارزشی جامعه، نقش مهمی را به عهده دارد. از این نظر می توان به نقش دو نهاد مهم کشورمان یعنی حوزه‌ های علمیه و مراکز دانشگاهی در توسعه فرهنگ دینی و اخلاقی پی برد.

دکتر اسدی در ادامه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه، سازگاری پیشرفت ‌های علمی با ارزش‌های دینی را میسر می سازد و موجب بسط فرهنگ دینی و اعتقادی در جامعه می شود. از آنجایی که توسعه علم و دانش و تربیت نیروی انسانی در دانشگاه و حوزه اتفاق می افتد، این دو نهاد با تربیت انسان‌های مومن و متعهد و عالمان و دانشمندان فرهیخته و توسعه علوم دینی نقش برجسته‌ای در پیشرفت و ترقی جامعه ایفا می کنند. عالمان حوزه و اساتید دانشگاه با تقویت فرهنگ دینی، زمینه‌ های رشد علمی و توسعه‌ اخلاقی جامعه را فراهم می سازند و تحقق این امر فراتر از وظایف رسمی و دولتی اندیشمندان حوزه و دانشگاه می باشد، زیرا گسترش فرهنگ اسلامی یک وظیفه دینی تلقی می گردد که بر عهده‌ تک تک افراد جامعه است. جامعه ای را که زبان و ادبیات رایج آن، هنر، معرفت، علم و جهان بینی آن متناسب با دین و مبتنی بر ملاحظات دینی باشد دارای فرهنگ دینی است؛ بنابراین وقتی که از توسعه فرهنگ دینی سخن گفته می شود، مراد، تلاشی است که در جامعه برای بهبود علم و معرفت دینی، هنر، اخلاق، زبان و ادبیات دینی می شود.

وی در پایان تصریح کرد: دولت در جوامع غربی نگران هدایت مردم نیست. چرا که نگاه دموکراسی و اندیشه ی آن اومانیستی و لیبرالیستی است لذا وظیفه اصلی حکومت، اداره جامعه (بیشتراداره امور مادی جامعه) است و تعلیم و تربیت و هدایت دینی، امری رها شده است اما در همین جوامع، با همه این اوصاف دغدغه فرهنگ، تربیت، امنیت: اقتصاد، سیاست و … وجود دارد منتهی با جهت گیری غیر دینی، در این گونه جوامع، از یک طرف، هیچگونه مبارزه ای با دین نمی شود و از طرف دیگر تلاشی نیز برای احیای دین صورت نمی گیرد. اما در نظام جمهوری اسلامی موضوع تعلیم و تربیت و هدایت جامعه از سوی حکومت، مضاف بر اداره امور جامعه که قدر مشترک تمام نظام هاست قرار می گیرد بنابراین دایره حکومت داری در نظام اسلامی متولی عرصه فرهنگ دینی به تنهایی نیست، به دلیل اینکه فرهنگ دینی در انحصار دولت قرار ندارد. فرهنگ دینی مؤلفه هایی مانند: هنر، اخلاق، ادبیات و … دارد که برای هر یک از مؤلفه ها، متصدیانی هست، بنابراین غیر از دولت که یک ساز و کار مشخص دارد کسان دیگری نیز می توانند متولی مسائل فرهنگی و اخلاقی باشند.

انتهای پیام/ب۴۵۳۳

  • عکس: ارسالی از سرکار خانم دیوسالار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *