سرخط خبرها
خانه / تیتر یک / گزیده بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پژوهش

گزیده بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پژوهش

پژوهش دانش آموزی، فرآیندی است که از سوی خود دانش آموز انجام می گیرد و به خلاق کردن ذهن کودکان، تقویت حس اعتماد به نفس و۲۴۴۲ خودباوری آنها می انجامد. ۲۵  آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیت های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان ها به ارمغان آورده است

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان مازندران؛منظور از پژوهش دانش آموزی، پژوهشی ساده است که دانش آموز به منظور پرورش استعداد خود، به پرسش ها و مسائل ساده ای که دیگران برای او طرح می کنند، پاسخ می دهد. پژوهش دانش آموزی، پژوهشی است که بر اساس شرایط، خواسته ها، امکانات و توان مندی های دانش آموزان صورت می گیرد و روح تحقیق را در او زنده می کند. با کمال تأسف، پژوهش دانش آموزی جایگاه شایسته ای در نظام آموزشی کشور ما ندارد و مهم ترین دلیل آن نیز ساختار نظام آموزشی حاکم بر مدارس؛ یعنی تکیه بر محفوظات دانش آموزان و همچنین ناآگاهی از اهمیت پژوهش است.

رشد میزان مقاله، هدف نیست؛ در صنایع و در بازار باید خودش را نشان بدهد یک مسئله هم مسئله‌ى مقالات علمى است. خوشبختانه مقالات از لحاظ کمّى، و در مواردى از لحاظ کیفى، پیشرفت خیلى خوبى داشته؛ منتها یک نکته‌ى مهمى وجود دارد که من چند بار تا حالا مطرح کردم و خوشبختانه دیدم امروز هم در حرفهاى بعضى از دوستان همین نکته تکرار میشود، و آن این است که تولید مقاله هدف نیست. اولاً کیفیت مقاله مهم است. از این مهمتر، جهت مقاله است؛ این مقاله را براى چه مینویسیم؟ این افزایش تعداد مقالات باید خودش را در بازار کار ما و تولید ما و زندگى واقعى ما نشان بدهد. مقاله باید بر طبق نیاز کشور نوشته بشود؛ این خیلى مهم است. بنابراین هم مسئله‌ى کیفیت مقاله‌هاست که مهم است، هم اینکه مقاله باید براى رفع یک نیازى در کشور تهیه بشود. اگر این شد، حالا گیرم یکى هم یک مقاله‌اى نوشت و به دیگرى فروخت. گفت: «تو بدم؛ هر جور میخواهى، بدم». حالا ما آنجورى نگوئیم. مقاله اگر به نفع کشور است، به نفع یک جهتى است، به هر شکلى باشد، خوب است؛ اما صرف اینکه یک مقاله‌اى نوشته بشود، این هدف نیست. رشد میزان مقاله، هدف نیست؛ در صنایع و در بازار باید خودش را نشان بدهد.

در این خصوص؛ گزیده هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص “پژوهش” را باز نشر می کنیم.

فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت تحقیق پژوهش و فناوری

  • باید اهل علم در محیط دانشگاه به تولید علم با نگاه مبتکرانه و سازنده بپردازند.
  • علم، پیشرفت علمی و فراگیری نیاز اول کشور است.
  • پیشرفت علمی بدون تحقیق امکان ندارد.
  • علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است.
  • تحقیق علمی فقط به معنای فراگیری و تقلید نیست، تحقیق ضد تقلید است.
  • تولید علم و تحقیقات، حیات آینده کشور است.
  • برای خدمت رسانی بهتر به مردم، کارهای دقیق پژوهشی لازم است.
  • عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد.
  • اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد؛ نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.

در خصوص پژوهش و حرکت به سوی توسعه و پیشرفت جامعه:پژوهش، از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع است. امروزه صاحب نظران و اندیشمندان دنیا معتقدند جوامعی که پژوهش را جدی می گیرند، برای آن سرمایه گذاری مادی و فکری می کنند و روز به روز شاهد پیشرفت در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی هستند. میان تحقیق و توسعه، رابطه متقابل و تنگاتنگی وجود دارد و پیشرفت علم و فن آوری در جامعه، نتیجه کوشش های علمی و پژوهشی است. امروزه داشتن استقلال مالی و بهره مندی از توسعه و پیشرفت اقتصادی، فقط به یاری سود جستن از پیشرفت های علمی و پژوهشی، شدنی است. از این رو، کشورهای قدرت مند جهان، منابع انسانی و مالی فراوانی را در خدمت بخش پژوهش قرار می دهند.

“نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی ۲۹ آذر تا اول دیماه ۸۹ – نمایشگاه بین المللی مشهد”

مقام معظم رهبری: باید هدف ما این باشد؛ ولو در ظرف پنجاه سال، کشور از اسارت علمى مطلقاً خارج بشود. تولید علم معنایش این است. علم یک محصولى نیست که تولیدش مثل تولیدهاى دیگر باشد؛ به خیلى مقدمات نیازمند است؛ ولى باید بالاخره ما به آنجا برسیم که دانش را گسترش و بسط بدهیم، به ژرفاى دانش برسیم، دانشهاى جدیدى را پیدا کنیم. دانشهاى ممکنِ براى بشر فقط همین دانشهائى نیست که ما امروز داریم؛ بسیارى دانشها قطعاً وجود دارد که بعدها بشر به آنها خواهد رسید؛ کما اینکه بسیارى از دانشها تا صد سال پیش نبود. بشر قابلیت اتساعش خیلى بیش از اینهاست. عالَم قابلیت معرفت و شناختش خیلى بیشتر از اینهاست. ما باید به جائى برسیم که در این عرصه‌ها هرچه ممکن است، پیش برویم؛ هرچه ممکن است، بفهمیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *