سرخط خبرها
خانه / اخبار نهاد / دکتر محمودی: ماهیت دین، با خرافه سازگار نیست/مهمترین ناهنجاری دینی؛ شرک است

دکتر محمودی: ماهیت دین، با خرافه سازگار نیست/مهمترین ناهنجاری دینی؛ شرک است

کارگاه یک روزه ویژه دانشجویان و اساتید با موضوع “نقش انحرافات در رفتارهای اجتماعی و بررسی انحرافات در آموزه های دینی” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس برگزار شد.DSC_0027

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان مازندران؛ نشست فرهنگی اجتماعی ویژه دانشجویان و اساتید با تدریس جناب آقای دکتر عبدالحسین محمودی در واحد چالوس برگزار شد.

کُرسی آزاد اندیشی نقش انحرافات در رفتارهای اجتماعی و بررسی انحرافات در آموزه های دینی؛ با همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان مازندران برگزار گردید و با استقبال خوبی از سوی اساتید و دانشجویان مواجه شد.

درز این کارگاه ابتدا دکتر محمودی در خصوص تعریف خرافه و خرافیسم مذهبیگفت: از نظر روانشناسی؛ خرافات در مواقع حساس و لحظه های عدم اطمینان و اعتماد بر آینده به وجود می آیند و بحران های شخصی یا اجتماعی، نقش مهمی را در دامن زدن به خرافات دارند. مثلاً از نظر تاریخی دیده شده در برخی مواقع؛ به ویژه هنگام شیوع طاعون و بیماری های کشنده، وقوع حوادث غیر مترقبه رفتارهای خرافی، افزایش می یابند. “ماهیت دین، با خرافه سازگار نیست و هر پیامبری که از سوی خداوند مدمورگردیده، با حجّت و برهان عقلی و دستورهای منطقی، با مردم رو به رو شده، به ترویج آن عقیده پرداخته است. نمی توان تصور نمود در دینی از ابتدا دستورها خرافی وجود داشته باشد؛ امّا به دلایل مختلف؛ به مرور در آیین ها و دستورها، تغییراتی حاصل شده که مسیر آن را عوض نموده است. این نوع تحریفات، در تمام ادیان وجود دارد و در دین اسلام نیز دیده می شود. خرافاتی که در دین اسلام راه یافته، از راه های مختلفی وارد شده که یکی از آن ها خرافات موجود در ادیان و فرهنگ های دیگر است.”

یکی از دلایل ورود روایات و افسانه های مجعول درباره ی قصص قرآنی، روایات یهودی است که از آنها به عنوان “اسرائیلیات” یاد می شود. گذشته از اینکه این باورها از قبل در ذهن اعراب جا کرده بود، آنچه به گسترش اسرائیلیات و داستان های خرافی و مجعلو اهل کتاب کمک می کرد؛ اسلام آوردن ظاهری و سطحی چند تن از علما و دانشمندان یهود و نصارا بود که با پوشیدن کسوت اسلام و حتّی در آمدن به کسوت صحابه پیامبر اسلام ؛ توانستند به راحتی بسیاری از عقاید خرافی خرافی و رسوبات فکری خود را در قالب روایات و احادیثی چند، به خورد مردم و مسلمانان بدهند. اگر انسان با دلیل و استدلال مطلبی را باور کند، ایمانش با کوچک ترین شبهه سست نخواهد شد.

وی همچنین در مورد جامعه باز که در بستر این موضوع قرار می گیرد، گفت: مهم ترین علل ان، نقشه های از پیش تعین شده برای کم کردن نفوذ دین از سوی قدرت مندان است که نمونه های تاریخی جعل احادیث در دوره های مختلف پس از اسلام، این موضوع را تأیید می کند.

دکتر محمودی با بیان اینکه بعضی از اعراب ، به سبب بی اطلاعی از بسیاری امور، غالباً دارای افسانه ها و باورهایی بودند که پس از اسلام هم ادامه یافت، تصریح کرد: برخی از این باورها محصول زندگی طبیعی آنها و نزدیکی با طبعیت و حیوانات است و برخی؛ از پیروان آیین های دیگر گرفته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین افزود: یکی از دلایل ورود روایات و افسانه های مجعول درباره ی قصص قرآنی، روایات یهودی است که از آنها به عنوان “اسرائیلیات” یاد می شود. گذشته از اینکه این باورها از قبل در ذهن اعراب جا کرده بود، آنچه به گسترش اسرائیلیات و داستان های خرافی و مجعلو اهل کتاب کمک می کرد؛ اسلام آوردن ظاهری و سطحی چند تن از علما و دانشمندان یهود و نصارا بود که با پوشیدن کسوت اسلام و حتّی در آمدن به کسوت صحابه پیامبر اسلام ؛ توانستند به راحتی بسیاری از عقاید خرافی خرافی و رسوبات فکری خود را در قالب روایات و احادیثی چند، به خورد مردم و مسلمانان بدهند.

وی درخصوص رابطه خرافات و انحرافات اجتماعی تأکید کرد: اگر تنها طریق مستقیم، دینِ خداست، پس هر چه خلاف ان باشد غیر مستقیم و انحراف خواهد بود. حا اگر چنین انحرافی در جامعه و روابط اجتماعی شکل گیرد، یا آسیب و پیامد منفی آن متوجه جامعه باشد؛ ویژگی اجتماعی پیدا نموده و عنوان “انحراف اجتماعی” یاد خواهد شد. مهمترین ناهنجاری، شرک است زیرا بیشترین آسیب را به مهمترین هنجار دینی که همان توحید و اخلاص است وارد می کند و در میان آن دسته از هنجارهای دینی که بیشتر به روابط افراد با یکدیگر مربوط است، احسان به پدر و مادر می باشد؛ لذا عاق والدین مهمترین ناهنجاری است، زیرا بیشترین آسیب را به منسجم ترین و عاطفی ترین رابطه اجتماعی وارد می سازد.

مدرس حوزه و دانشگاه در پایان در خصوص جلوگیری از آسیب های خرافات؛ گرایش به عقلانیت دینی، عمق بخشی به معرفت دینی و همچنین بازشناسی مفاهیم مهم آموزه های دینی را از مهمترین عوامل آن دانست و گفت: اسلام خرافات را به منزله ی غل و زنجیرهایی می داند که بشر بر دست و پای فکر و روح خود بسته است. در قرآن کریم در چهار جا از جمله در آیه۱۵۷ سوره اعراف آمده است:” همان ها  که از فرستاده(خدا) ، پیامبر پیامبر امّی پیروی می کنند؛ پیامبری که صفاتش را در تورات و انجیلی که نزدشان است، می یابند. آنها را به معروف دستور می دهد و از منکر باز می دارد، اشیاء پاکیزه را که بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر می دارد” اگر انسان با دلیل و استدلال مطلبی را باور کند، ایمانش با کوچک ترین  شبهه سست نخواهد شد. به عنوان نمونه “سِحر” واقعیت دارد؛ امّا اغلب مواردی که مردم آن را سحر می پندارند ناشی از توجه بیش از حد به خرافات و اوهام و سوء استفاده هده ایی سودجوست. زیرا آنها از واقعیت سحر اطلاعی ندارند. همان طور که در جریان ساحران و حضرت موسی(ع) اتفاق افتاد؛ بخشی از سحر با تصرف در خیال انسان اتفاق می افتد.

انتهای پیام/۳۱۴۹

  • عکس: روابط عمومی واحد چالوس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *