سرخط خبرها
خانه / اخبار نهاد / دکتر اسدپور: همۀ ادیان الهی دارای یک باطن مشترکی هستند

دکتر اسدپور: همۀ ادیان الهی دارای یک باطن مشترکی هستند

نشست هم اندیشی “بررسی تطبیقی ادیان زنده جهان” از سری سلسله نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان “اندیشه و اندیشمند” مربوط به ” آبان ماه ۹۴” در واحد قائم شهر برگزار شد.۱۴۴۷۸۴۰۱۶۵_IMG_1714
به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ نشست هم اندیشی بررسی تطبیقی ادیان زنده جهان با تدریس جناب آقای دکتر رضا اسدپور؛ عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه برگزار گردید. بخش اوّل این کارگاه با استقبال خوبی از سوی اساتید و دانشجویان مواجه شد.
این نشست که در تاریخ ۲۶/۸/۹۴ و در سالن کنفرانس و همایش دانشگاه آغاز شد؛ دکتر اسدپور در ابتدای این کارگاه با تبیین جایگاه ادیان در دنیای امروز به ضرورت آشنایی با مباحث دین پژوهی پرداخته و گزارشی از مطالعات ادیان در اعصار گذشته و عصر حاضر را با رویکرد پدیدارشناسانه ارائه نمودند. ایشان با بیان این بیت از شعر مولانا:
” اختلاف خلق از نام اوفتاد/ چون به معنی رفت آرام اوفتاد”
و حکایت «فیل در تاریکی» مولانا افزود: علت اختلاف میان مردمان، تفاوت در نگاه و برداشت آنان است و اگر نظرگاه را تغییر دهیم و به جای شکل و صورت به معنا و باطن توجه کنیم، اختلافات ظاهری در پرتو اشتراکات باطنی مشاهده می شوند. حکایت منازعت چهار کس در باب انگور نیز حکایتی است آشکار از نزاعی بیهوده بر سر لفظ و نام و نتیجه ای که مولانا از آن می گیرد این است که:
“از نظرگاه است ای مغز وجود/ اختلاف مومن و گبر و یهود”
وی همچنین افزود: همۀ ادیان الهی دارای یک باطن مشترک هستند زیرا همه آنها منشأ واحد داشته و به وجود آورنده آنها خداوند است. وی در ابتدای بحث؛ تعاریفی از دین، مذهب، ملّت ، شریعت و مسئلۀ دین پژوهی ارائه و آن را شاخه ایی از مطالعات مربوط به حوزه الهیات و در واقع بخش مجزایی بنام “مطالعات تطبیقی در ادیان” دانستند. همچنین در ادامه به تقسیم بندی ادیان از منظر جامعه شناسان و دین شناسان پرداخته و نمونه هایی از این تقسیم بندی ها را برشمردند که عبارتند از: ادیان سامی، آریایی، خاور دور، ابتدایی، قدیم و پیشرفته. سپس با ذکر آیه ۱۷ سوره حج، بر اساس قرآن، ادیان را شامل: اسلام و اهل کتاب (یهود، مسیحیت، صابیین و زرتشت) و مشرکان دانستند.
دکتر اسدپور با بیان اینکه تقسیم بندی ادیان در نگرش پدیدارشناسان ، بصورت ادیان ابتدایی، ادیان قدیم و ادیان پیشرفته صورت می گیرد، گفت: «بشر ابتدایی برای توجه به ساحت معنوی حیات خویش ،نشانه هایی برگزیده بود و آنها را مقدس می شمرد. این نشانه های مقدس گاه در جایگاه خدا می نشست و مورد پرستش قرار می گرفت و گاه تنها مقدس شمرده می شد و از تعرض دیگران به آن جلوگیری به عمل می آمد. نمونه هایی از این مظاهر همچون؛ تابو، توتِم، فیتیش، مانا، آنیمیزم ، قربانی(Sacrifice) ، پرستش طبیعت و روح، احترام اموات و یا پرستش اجداد از این دست ادیان ابتدایی محسوب می شوند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه ادیان قدیم مربوط به جوامع دارای تمدن بوده اند، مانند : بین النهرین و مصر و یونان و روم باستان تصریح کرد: در این تمدن ها خدایان گوناگونی مورد پرستش بودند که عموما مظاهر نیروهای طبیعت نظیر خورشید و ماه و زمین و آب و … پنداشته می شدند. بزرگ ترین خدایان شامل سه خدا می شدند که در مصر به ترتیب: اوزیریس، ایزیس، هوروس و در بابل: آنو، انلیل، ائا و خدای خدایان در یونان زئوس و در روم ژوپیتر نام داشتند.
دکتر اسدپور در ادامه این نشست به بررسی ادیان شرقی نظیر: هندوئیسم، بودیسم، تائوئیسم، جاینیسم و آیین سیک پرداخته و توضیحاتی در خصوص بحث خدا و خدایان مورد نظر آنها و کتاب های مقدسشان چون: وداها و اوپانیشادها و همچنین برخی عقاید خاص مانند تناسخ و راه های نجات مطرح کردند.در بخش بعدی به ادیان ایران باستان شامل: میترائیسم، زرتشت، زروانیسم، مانی و مزدک اشاره داشتند. وی در بحث دین زرتشت گفت: دین زرتشت اصالتاً دینی توحیدی است چون اهورامزدا خدای یگانه آن است و خدایان کهن ایران باستان به منزله امشاسپندان یا فرشتگان او می باشند. اوستا کتاب مقدس این دین است که بخش گاهان آن مربوط به زرتشت است و بخش های دیگر آن بعدها توسط موبدان نوشته شده است. با این که در تعالیم زرتشت دو مینوی خوبی و بدی توسط اهورامزدا خلق شدند اما گویا بعد از مرگ زرتشت نوعی دوگانه پرستی بر این دین غلبه کرد و اهریمن همتای اهورامزدا دانسته شد و اندیشه و تعالیم توحیدی زرتشت دست خوش تغییراتی گردید. این دین در دوران شاهان ساسانى، تحولى اساسى یافت و در اثر حوادث سیاسى، اجتماعى این دوره تغییرات و انحرافاتی را تجربه کرد. وی در باره آئین “زُروانی” که یک فرقه زرتشتی بوده و تفسیری توحیدی از ثنویت موجود ارائه می داد گفت: زروانیان اعتقاد به زمان بیکران داشتند و می گفتند زمان بی نهایت است و هم اوست که آفریدگار همه موجودات است. ایشان هرمزد و اهریمن را دو فرزند زروان یا زمان ازلی می دانستند. منتهی هرمزد را پدیده خیالات خوب و اهریمن را پدیده خیالات بد او می دانستند.
در این کارگاه با توجه به برگزاری نشستی مفصل و همچنین گرم همراه با پرسش و پاسخ؛ بخش بعدی آن که مربوط به دین “یهودیت” و “مسیحیت” و اهل کتاب در قرآن می باشد، به جلسه دیگری موکول گردید که با هماهنگی دبیر هم اندیشی قائمشهر؛ دکتر بخشنده در آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/.۱۵۳۳۸

  • عکس: روابط عمومی واحد قائمشهر

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *