سرخط خبرها
خانه / اسلایدر بالا / برگزاری نشست هم اندیشی فلسفه توسل؛ شفاعت و زیارت از منظر اسلام در واحد قائم شهر

برگزاری نشست هم اندیشی فلسفه توسل؛ شفاعت و زیارت از منظر اسلام در واحد قائم شهر

دکتر سنایی در نشست هم اندیشی فلسفه توسل؛ شفاعت و زیارت از منظر اسلام گفت: توسّل به انسان کامل، در حقیقت توجه به جلال و جمال خدا و توسّل به چشمه فیض او است.۱۴۴۷۲۳۶۴۶۰_IMG_0622 (1)

نشست هم اندیشی “فلسفه توسل؛ شفاعت و زیارت از منظر اسلام” از سری سلسله نشست های هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران ، مربوط به آبان ما ۹۴ در سالن کنفرانس واحد قائم شهر برگزار شد.

به گزارش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران؛ این نشست که در تاریخ ۵ آبان ماه ۹۴ برگزار شد؛ ابتدا دکتر بخشنده، دبیر هم اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر به مطالبی مربوط به “عاشورا” و محرم پرداخت. وی در این نشست گفت: بازسازى مضامین و مفاهیم بلند فرهنگ عاشورا در هر عصر و زمانى به فراخور حال آن زمان، تأثیر بسیار شگرف و سازنده اى در راه پیشبرد اهداف مقدسى همچون نشر معارف و فرهنگ اسلام ناب، بر جاى نهاده است. تاریخ شیعه گواه صادق و روشنى از این بازسازى ها است.

مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت:جنبش ها و قیام هاى راستین شیعه؛ پُل بسیارى از نهضتهاى دیگر در برابر کانون هاى ظلم و کفر و نفاق بوده است. چرا که امام حسین(ع) بعنوان یک معترض در مقابل ظلم و ستم ایستاد.

سپس دکتر سنایی؛ مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر بعنوان مدرس این نشست به شرح و بررسی مفصل بحث مربوط پرداخت.

وی با بیان اینکه انسان براى رسیدن به مراد خویش، باید به اسباب و واسطه ‏هاى فیض، متوسل شود، گفت: مقصود از توسّل در اصطلاح کلامى مسلمانان، «تمسّک جستن به اولیاى الهى در درگاه خداوند، به منظور برآمدن نیازها» است. وی همچنین از ریشۀ قرآنی آن و سوره مائده، آیه ۳۵ ، گفت: همان طور که نماز، روزه، احسان به یتیم، دستگیرى از مستمندان، خدمت به خلق خدا و … اسباب تقرب به خداوند هستند؛ استمداد از پیامبران و اولیاى الهى نیز وسیله تقرب به خداوند است.

سنایی در مورد اختلاف نظرهای مربوط بین اسلام شیعی و تسنن در خصوص توسل گفت:شیعه و اهل سنت در اصل توسل به بزرگان و شفاعت خواستن از آنها حتى اگر آنان پیامبر و امام نباشند، اتفاق نظر داشته و آن را جایز مى‏دانند چنان که در کتاب‏ها و مدارک معتبر اهل سنت آمده است که هرگاه قحطى و خشک‏سالى پیش مى‏آمد، عمر از طریق توسل به عباس عموى پیامبر، طلب باران مى‏کرد:
عن أنس (رض) أنّ عمر بن الخطاب کان إذا قحطوا استسقى بالعباس بن عبد المطلب، فقال: اللهم إنّا کنا نتوسل إلیک بنیّنا صلى الله علیه وسلم فتسقینا، وإنّا نتوسل إلیک بعم نبیّنا فاسقنا»

وی در خصوص جریان سلفی وهابیت نیز گفت: وهابیت که یکی از رؤسای آن محمد بن عبدالوهاب است هرگونه توسل و شفیع خواستن از غیر خداوند را حرام و شرک می‌داند و در این زمینه می‌گوید:
«اگرمقصود شفاعت خواهان،طلب شفاعت ازملائکه، پیامبران و اولیاست که به واسطه آنها تقـرب به خدا جویند، این همان چیزی است که به واسطه آن خون‌ها و اموالشان مباح شمرده می شود.»

دکتر سنایی همچنین در مورد مسئله شفاعت و زیارت افزود: شفاعت نیازمند به یک نوع ارتباط معنوی میان شفاعت کننده و شفاعت شونده است و به این ترتیب کسی که امید شفاعت را دارد موظف است در این جهان ارتباط معنوی با شخصی که انتظار دارد از او شفاعت کند برقرار سازد و این ارتباط در حقیقت یک نوع وسیله تربیت برای شفاعت شونده خواهد بود که او را به افکار و اعمال «شفاعت کننده» نزدیک می کند. زیارت در اسلام در معنای مطلق کلمه (یعنی دیدار کردن از یکدیگر )، شایسته ، مورد سفارش و مستحب است در معنای زیارت قبور نیز همچنین است مخصوصا  اگر مراد از قبور، مزار اولیای الهی باشد از رویاتی که در مورد زیارت اموات آمده است چنین استفاده می شود که اصلا تفاوتی بین زیارت زندگان و مردگان وجود ندارد. جز اینکه زنده وسیله ای برای رویت میت ندارد. در بین فرق و مذاهب مسلمان، تنها وهابیت بر این اعتقادند که زیارت قبور حرام است «همه فرق و مذاهب مسلمان به جز یک فرقه از حنبلی های متأخر به نام وهابیت، بر مشروعیت زیارت اتفاق نظر دارند.

در پایان جلسه با پرسش و پاسخ از سوی اساتید همراه شد و شبهه های مربوط به موضوع از سوی دوطرف مورد بررسی و رفع قرار گرفت.

+ عکس: ارسالی از واحد قائمشهر؛ سرکار خانم آرام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *