سرخط خبرها
خانه / هم اندیشی / نشست هم اندیشی اساتید قرآن شناسی در واحد ساری

نشست هم اندیشی اساتید قرآن شناسی در واحد ساری

در راستای اشاعه فرهنگ قرآنی و ضرورت آشنایی هرچه بیشتر اساتید و فرهیختگان دانشگاهی با مفاهیم و مضامین عالی کلام وحی،این برنامه یک روزه در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پزشکی برگزار شد.IMG_1117

این جلسه به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران،دبیر هم اندیشی اساتید و دفتر فرهنگ اسلامی تهیه و تنظیم گردید.جناب آقای دکتر ابراهیمیان مسول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران،ابتدا به ضرورت شناخت واقعی قرآن به عنوان کتاب آسمانی و تحریف نشده ایی که از صدر اسلام تاکنون به عنوان یادگاری ارزشمند از رسول خاتم در دست مسلمانان می باشد پرداخته و با اشاره به توصیه پروردگار در کتاب آسمانی اش که فرمود:باید قرآن را جدی گرفت،به تعریف و تبیین برخی از واژه ها ،اصطلاحات،مفاهیم اساسی،و مهم در شناخت قرآن کریم،نظیر لفظ تفسیر،تأویل آیات ناسخ و منسوخ،محکمات و متشابهات،حروف مقطعه،و تعریفی اجمالی از انزال و تنزیل پرداخت.

وی در بیان ویژگی های معارف در قرآن افزود: قرآن کریم داستان پیامبران و تاریخ ملّت‌های گذشته را نقل کرده لیکن نه چون تاریخ نویسان و قصّه پردازان، بلکه قسمت‌هایی از تاریخ آن بزرگان و امّتهای آنان را که با هدف هدایتگری خود هماهنگ است بیان فرموده است، قصّه نویسان در نوشتن یا نقل قصّه‌های خود وارد جزئیات قضایا می‌شوند و مخاطب خود را سرگرم می‌کنند ولی قرآن چنین روشی ندارد.
به عنوان مثال، در ماجرای فرزندان آدم می‌فرماید: «وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ* لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی ما أَنَا بِباسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لِأَقْتُلَکَ إِنِّی أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ» یعنی أی پیامبر؛ خبر دو فرزند آدم را به حق بر آنها تلاوت کن؛ آن زمان که هر دو نفرشان، قربانی دادند ولی از یکی از آنها پذیرفته شد و آن دیگری که از او پذیرفته نشد به برادر خود گفت حتماً تو را می‌کشم برادر تهدید شده به او گفت خدا تنها از پرهیزکاران می‌پذیرد. اگر تو برای کشتن من دست دراز کنی، من هرگز به قتل تو دست نمی‌گشایم؛ چون از پروردگار جهانها و جهانیان می‌ترسم. من می‌خواهم که تو با گناه من و گناه خود در دوزخ جای گیری و از اصحاب آتش بشوی. نفس نیرنگ باز، کم‌کم او را به کشتن برادرش ترغیب کرد و برادرش را کشت و از زیانکاران شد. سپس خداوند زاغی را فرستاد که در زمین کندوکاو می‌کرد تا به او نشان دهد که چگونه جسد برادر خود را دفن کند او گفت: وای برمن! آیا من نتوانستم مثل این زاغ باشم و جسد برادرم را دفن کنم؟ و سرانجام از نادمان گردید.
همه‌ی ماجرای هابیل و قابیل در قرآن، همین آیات فوق است که درسهای فراوانی را به همراه خود دارد: اینکه خداوند اعمال خوب را تنها از پرهیزکاران می‌پذیرد، اینکه بی‌تقوایی انسان را به حسادت می‌کشد و حسادت انسان را به قتل برادر خود وادار می‌کند، اینکه متّقین از کرامت نفس برخوردارند و دست به اعمال پستی مانند قتل برادر نمی‌زنند و قصاص قبل از جنایت نمی‌کنند، این که نفس انسان اول «نیرنگ‌باز» است سپس «امرکننده به بدی» می‌شود و آهسته آهسته انسان را به بدیها می‌کشاند، اینکه انسان موجود ضعیفی است و بسیاری از چیزها را حتّی به اندازه‌ی زاغی نمی‌داند، اینکه عاقبت تبه‌کاری و پستی ندامت و پشیمانی است، اینها و برخی نکات دیگر برای انسان درس آموز است و قرآن کریم در این قصّه آنها را آورده است.
امّا این نکته که چرا قربانی کردند؟ منشأ قربانی، ازدواج با همسر زیبا بود یا چیز دیگر؟ در کجا و چه زمانی بود؟ این امور را قرآن بیان نفرموده است و اگر روایاتی هم دراین زمینه باشد، مرسل است و چندان قابل اعتماد نیست و باید دقّت کرد که خرافات و اسرائیلیات در توضیح و تشریح قصّه‌های قرآنی وارد نشود.
قرآن کریم در قصّه‌های خود هرگاه سخنی را از کسی نقل کند، اگر باطل باشد، به نحوی بطلان آن را اعلام می‌کند، و در صورتی که حق باشد با بیان جمله‌أی تصدیق آمیز یا با تثبیت همان مطلب آن را تأیید می‌کند. عبرت آموزی و بیان سنّت‌های الهی از دیگر ویژگیهای قصّه‌های قرآنی است که در گذشته به آن اشاره شد و ضرورتی در تکرار نیست.

سخنران برنامه در بخش پایانی،موضوع مورد بحث،به آداب پانزده گانه تلاوت کلام ا… مجید اشاره و با تأکید بر جایگاه عظیم و مفاهیم،ژرف و تأثیرگذار کلام نور در هدایت،رستگاری و سعادت بشر،به انس هرچه بیشتر با قرآن توصیه و بکارگیری الگوهای ارائه شده کتاب آسمانی در ابعاد مختلف زندگی،خاصه در محیط های علمی و دانشگاهی تأکید نمودند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *