سرخط خبرها
خانه / هم اندیشی / نشست هم اندیشی راهکارهای ارتقای شاخص های سلامت روان در دانشگاه واحد آمل

نشست هم اندیشی راهکارهای ارتقای شاخص های سلامت روان در دانشگاه واحد آمل

نشست هم اندیشی راهکارهای ارتقای شاخص های سلامت روان در دانشگاه واحد آیت الله آملی برگزار شد.ngf

این نشست که در تاریخ ۱۸ آبان ۹۳ و با سخنرانی رجبعلی آدملایی برگزار گردید؛ به بررسی و بیان موضوع جلسه پرداخته شد.

آقای آدملایی در آغاز گفت: نهاد «خانواده» یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین نهادهایی است که اجتماع بشری آن را تجربه کرده، اگر سرمنشا و فلسفه وجودی تشکیل نهادها را نیازهای «ساخت یافته» بدانیم به یقین، خانواده نهادی است که یکی از طبیعی ترین و پایدارترین نیازهای انسان را به صورتی ساخت یافته و تعریف شده تآمین می کند. نیاز به آرامش و سکون و استراحت یکی از مهم ترین نیازهای انسان است که خداوند متعال با آفرینش زوج و جفتی در کنار انسان، این نیاز او را برآورده کرد و برای اینکه سازوکار ارضای این نیاز قاعده مند باشد یک راه را مجاز دانست و آن نهاد «خانواده» است؛ (و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون) (روم: ۲۱) خداوند همسری در کنارتان قرار داد تا بدان وسیله، آرامش یابید.‏خانواده، کوچکترین و مهمترین نهاد جامعه است. کوچکترین به جهت کمیت اعضا و مهمترین به لحاظ کیفیت. هر چه خانواده از نظر آگاهی، اخلاق، تعهد و عاطفه از کیفیت بالاتری برخوردار باشد و به تمام نیازهای اعضای آن به طور منطقی پاسخ داده شود، آنها در برخورد با مشکلات کمتر دچار آسیب خواهند شد و کمتر به هنجارشکنی اجتماعی سوق خواهند یافت.

مراسم با تعریف جامع از سلامت ادامه یافت و به توشیح آن پرداخته شد.سپس سازمان جهانی مورد بررسی قرار گرفت،در این جلسه هم اندیشی،عوامل تأثیرگذار بر روی سلامت روان شمرده و به تفسیرآن پرداخته شد. درصدهای اثر گذاری بر انواع قشرهای جامعه،میزان انعکاس و بازتاب آن،از جمله مواردی بود که بیان شد.سپس به مدل ها یا الگوهای سلامت روان که شامل ادراک رفتار و ارزیابی رفتار می باشد،اشاره و مورد بحث و نقد قرار گرفت.از چالش های جدی که بر سلامتی و روان بطور اخص پیش خواهد آمد و پیش رو می باشد توسط آقای آدملایی،بیان شد و در اواخر،مخصوصا شاخص های هشداردهنده بر سلامت روان دانشجویی،از مهمترین بحث های پیش رو بود که به بخش های جسمی و روحی تشریح و مورد تآمل قرار گرفت.از شاخص های ارتقا سلامت روان که موضوع اصلی نشست بود،مفصل به پرداخت آن و نظرگذاری،پیشنهاد های منطبق با عملی کردن آن ارائه شد.آخرین بحث مورد بررسی در این نشست هم اندیشی نیز در مورد آموزش های مهارت زندگی بود.

وی در پایان تأکید داشتند؛ عملکرد خانواده نیز یکی از شاخص های مهم تضمین کننده کیفیت زندگی و سلامت روانی خانواده و اعضای آن است، همچنین رابطه منفی آنان به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده و نگهدارنده اختلالات روحی و هیجانی افراد مطرح می شود. بین عملکرد ضعیف خانواده و ابتلای فرزندان به علائم جسمی، اضطراب، اختلال خواب، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد. روابط بین کودکان و والدین و سایر اعضای خانواده را می توان به عنوان نظام یا شبکه ای از بخش های دانست که در کنش متقابل هستند. نظام خانواده در مجموعه ای از نظام های بزرگتر قرار گرفته است. محله ، جامعه و جامعه گسترده تر، این نظام به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق روش های مختلف تربیت کودک در رفتار کودکان تاثیر می گذارد به همین دلیل باید در عین حال که خانواده را به عنوان یک نظام می شناسیم و تربیت را از اصول اساسی برای آن مد نظر قرار می دهیم باید به اهمیت و تاثیر تربیت درروابط این نظام پی ببریم زیرا یک خانواده به عنوان یک نظام زمانی روابط اعضایش مستحکم خواهد بود که براساس اصول تربیتی صحیح پایه گذاری شود. در سیستم خانواده چنان چه روابط هر یک از اعضا با دیگران دچار اختلال گردد در این صورت کل سیستم خانواده دچار مشکل خواهد شد که گاهاً باعث مشکلاتی می شود که جبران آن ها سخت و گاهاً غیر قابل ممکن می باشد در این میان طبعاً ضعیف ترین و کوچک ترین اعضای خانواده که فرزندان و کودکان باشند بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت . در این میان والدین باید یک سیستم تربیتی مناسبی را در نظام خانواده پایه گذری کنند تا از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند به همین دلیل اختلافات بین والدین نه تنها نهال تربیتی مناسب را در محیط خانواده ریشه کن می کند بلکه فرزندان را با این گونه مشکلات آشنا می کند در حالی که والدین می بایست به جای این گونه اختلافات فرزندانشان را به نحو احسن تربیت کنند به عنوان مثال با بررسی هایی که در سال هایی اخیر در زمینه مشکلات دانش آموزان صورت گرفته مشخص شده که بخش اعظم مشکلات آن ها ریشه های خانوادگی داشته و این گونه کودکان حامل عوارض و آسیب های خانوادگی به فضای مدرسه می باشند طبیعی است که تمامی این رفتار ها و مشکلات از تربیت ناصحیح آن ها و اختلافات والدین به جای توجه به آن ها و تربیت کردنشان ناشی می شود به همین، دلیل به اهمیت تربیت و تاثیر بسیار فراوان آن در رفتار های فرزندان در داخل و خارج از محیط خانواده می توانیم پی ببریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *