سرخط خبرها
خانه / هم اندیشی / نشست دانش افزایی عرفان حقیقی و عرفان های کاذب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل

نشست دانش افزایی عرفان حقیقی و عرفان های کاذب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل

این نشست که به همت دفتر هم اندیشی استادان و دفتر فرهنگ اسلامی واحد برگزار شد با استقبال گسترده اساتید واحد و تعدادی از اساتید واحدهای همجوار روبرو شد . ۳۲۱۲۳۱
نشست دانش افزایی فوق با حضور دکتر رضا اسدپور از اساتید عرفان اسلامی انجام شد
ایشان در حدود یک ساعت به بیان عرفان اسلامی و عرفان حقیقی ، سیر تاریخی شکل گیری آن، شاخصه های عرفان حقیقی و در ادامه به معرفی عرفان ها و معنویت های نوظهور بویژه در ایران ، زمینه های شکل گیری ، شاخصه های این معنویت ها و عرفان های نوظهور و کاذب پرداختند.اهم نتایج حاصل از این نشست دانش افزایی عرفان در لغت به معنی شناختن و در اصطلاح به معنی شناخت شهودی و باطنی از خدای متعال ، اسماء و صفات و افعال او است . بنابراین عرفان از سنخ یافتن و در یافتن است از سنخ چشیدن است. رسیدن به چنین دریافت و درکی آسان نیست نیازمند پیمودن مراحلی و انجام ریاضت هاو تمرین های معنوی خاص است نیاز به سیر و سلوک انسانی و عرفانی عملی است از این سیر وسلوک در عرفان به مقامات تعبیر می شود.۱) ویژگی ها و شاخصه های عرفان حقیقی۲) قرب الهی به عنوان هدف غایی۳) عدم مخالفت با عقل۴) مطابقت با شرع۵ ) هماهنگی با فطرت انسانی۶) توجه به همه ابعاد زندگی انسان ۷) احترام به انسانیت و برخورداری از مدارای دینی۸) تعلیم وارستگی و آزادگی۹) نفی ظاهر پرستی و ریاکاری۱۰) تعلیم عشق و محبت۱۱) بی اعتنایی به مرگ۱۲) هدایت مردم به حق و حقیقتعوامل و زمینه های ظهور جنبش های معنوی معاصرنمونه های اولیه این مکاتب را می توان در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ و بویژه بعد از جنگ جهانی دوم درغرب مشاهده کرد. ۱)- سردرگمی و بلاتکلیفی انسان متمدن امروزی به لحاظ اعتقادی و ایدئولوژیک و نداشتن تکیه گاه معنوی قابل اتکا ر غرب ۲)سرخوردگی بشر از علم مدرن وناتوانی در پاسخ به نیازهای روحم و معنوی انسان مدرن۳)-سرخوردگی انسان متمدن امروز از مسیحیت خرافی و تنگ نظری های آن در قرون وسطی که موجب رویگردانی بشر امروز از ادیان الهی شده است . ۴)-ناتوانی مکاتب بشری بعد از قرون وسطی از پاسخ گویی به نیازهای انسان معاصر ۵)-فشارهای روحی ، روانی و رنجهای ناشی از زندگی صنعتی ، جنگ های جهانی در قرن بیستم و فضای پر تزاحم ناشی از لذت گرایی و مادی گرایی که موجب شد شرایط فکری و روحی و معنوی سختی برای انسان مدرن بوجود می آید و امنیت روانی انسان به مخاطره بیفتد . ۶)-وجود جذابیت های کاذب وتبلیغ گسترده آنها ۷)ظهور اومانیسم(انسان محوری و انسان مداری) به جای خدامحوری یعنی انسان منهای خداوند ۸)-گرایش فطری بشر به دین و مسائل عرفانی ۹)-عدم عرضه صحیح دین و عرفان راستین ۱۰)-وجود خرافات متعدد به نام دین ۱۱)-عدم مبارزه جدی روشن فکران دینی همه اینها در کنار تبلیغات بی شمار دشمنان بر ضد ادیانی چون اسلام و وجود جذابیت های کاذب در این پدیده ها موجب رونق گرفتن بازار این معنویت های کاذب بویژه در دنیای غرب و اخیرا در کشور ما شده است . مهمترین فرقه ها و عرفان های معنوی فعال عبارتند از : فرقه هایی چون راماکریشنا ، یوگاناندا ، اشو ، کریشنا مورتی و … که برخاسته از ادیان شرقی نظیر هندوئیسم و بودیسم اند . شاهدان یهود ، کلیسای اتحاد ، مورمونها و … که برخاسته از ادیان یهود و مسیحیت اند .
عرفان سرخپوستی کاستاندا که ریشه در سنت های دینی سرخپوستان کهن آمریکا دارند . در این میان فرقه های نظیر اکنکار خود را نه تنها فارغ از هر سنت دینی بلکه مولد همه ادیان می دانستند . این مکاتب در چند دهه گذشته در ایران نیز پیروانی یافته اند . از دهه ۷۰ شاهد اقبال بیشتر قشر جوان به مطالعه کتابهای عرفانی مختلف این فرقه ها و نیز رجوع به سایت های اینترنتی آنها هستیم . از میان این جنبش ها برخی دینی معنوی بوده و پیروان خود را دعوت به نوعی سلوک عرفانی می کنند مانند اکنکار ، اشو ، سای بابا ، رام الله و… و برخی دیگر بیشتر به آموزش روش های تمرکز فکر و کسب آرامش و تمرین های جسمی و ذهنی می پردازند مثل تی ام ، یوگا ، ریکی ، فالون دافا و…و برخی گروههای موسوم به شیطان پرست که عموما عقایدی ضد دینی و ضد اخلاقی را ترویج می دهند و پیروان خود را با مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و موسیقی های خاص دعوت به تجربه خلسه های مخرب می کنند .نقد های وارده برمعنویت های نوظهور *تعریف ناپذیری مفهوم خدایا انکار خدای متشخص *شادمانی و آرامش نسبی دنیوی انسان به عنوان برترین هدف زند گی که به هیچ وجه با سلوک عرفانی ادیان توحیدی که غایت آن وصول به مقام فناء فی الله است سازگاری ندارد . *عدم توجه به منطق و عقلانیت دینی *داشتن موضع انفعالی نسبت به ادیان وحیانی *برداشت های متفاوت از معاد و اعتقاد به تناسخ *معجزه انگاشتن کارهای فارق العاده برخی از استادان خود *عدم مهار نفس در برابر کشش های جنسی و رواج بی بندوباری جنسی در برخی از این جنبش ها*شریعت گریزی و رهایی پیروان خود از دستورات و تکالیف دینی*ترویج اباحه گری و از بین رفتن قبح گناه*کوشش برای تحمل وضع موجود و بی تفاوتی نسبت به تحولات اجتماعی و سیاسی*تجویز نسخه سه گانه برای بشر؛۱) انسان باید راهی را برگزیند که به شادی و سرور برسد۲)نباید در زندگی اضطراب داشت۳) ترس باید از انسان دور شودنتیجه همه اینها تجویز نسخه ای مادی و سکولار برای زندگی انسان و عدم الزام به پایبندی به اعتقادات و باورهای دینی و اعتقاد به وجود خداوند است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *