سرخط خبرها
خانه / هم اندیشی / برگزاری نشست هم اندیشی استادان؛ مهندسی معنای زندگی در واحد سوادکوه

برگزاری نشست هم اندیشی استادان؛ مهندسی معنای زندگی در واحد سوادکوه

نشست هم اندیشی استادان مهندسی معنای زندگی؛ با حضور اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد سوادکوه، قائم شهر، آمل، بندرگز و با برگزاری دفتر هم اندیشی اساتید واحد سوادکوه با مشارکت ۹۷d2860871f3d35e35f6eb0477d3015a_XLدفتر فرهنگ اسلامی و نهاد نمایندگی مقم معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران برگزار گردید.

این نشست که در سالن اجتماعات واحد سوادکوه و در تاریخ۹۳/۶/۱۹ از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۷ عصر ادامه داشت با تدریس دکتر اصغر نوروزی مشاور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه به پایان رسید.

جناب دکتر نوروزی در ابتدا با بیان نکات کلیدی و مهمی چون:  تکنیک های زندگی و ارائه راهکارهای مقابله با استرس موجود در زندگی، اشاره به اینکه در جامعه ماشینی امروز افراد بیش از اینکه در معرض خطرات ناشی از بیماریهای جسمی باشند مبتلا به بیماری های روحی و روانی هستند، غرق شدن در مشکلات زندگی امروز بدون توجه به آینده ی خطرناک آن از مهمترین معضلات زندگی امروز می باشد. تنظیم رفتار توسط هر فرد یکی از مهارت های لازم برای خروج از بحران روانی بوده و نقش مهمی را در اصلاح رفتار و دانش آن در برخورد با پدیده های اجتماعی می باشد. تلاش برای رسیدن معنای اصلی زندگی، توقف برخی رفتارهای نادرست ، انتخاب معیارهای صحیح زندگی، انعطاف پذیری، خلاقیت و سازماندهی زندگی، در مهندسی معنای زندگی بحث مهم و گسترده ایی را آغاز که مورد توجه اساتید و حضار محترم قرار گرفت.

مشاور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه افزود: آموزش مهارت های زندگی فرد را برای غلبه بر تنش ها و مشکلات پیش رو که خواست فرد و جامعه است آماده می کند.این مهارتها فرد را قادر می سازد نگرش ها و ارزش ها را به توانایی های واقعی و عینی تبدیل کند. او یاد می گیرد چه کاری را باید انجام دهد و چگونه انجام دهد.
با استفاده از تواناییهای جدید شناختی، نوجوان به بررسی مجدد مناسبات اجتماعی، اخلاقیات، سیاست، مذهب و… می پردازد. آنان به مفاهیم کلی مانند عدالت، عشق، آزادی می اندیشند و در حل مسائلی که برایشان پیش می آید بیشتر خیال پردازی می کنند. بنابراین آموزش مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق، آموزش مهارت شهروند مسئول از ضروریات این مرحله می باشد.
پیامبر بزرگ اسلام(ص) میفرمایند: «کسیکه روز را آغاز کند و در حل مشکلات مسلمانان اقدام ننماید مسلمان نیست» (مهارت زندگی شهروند مسئول)
تفکر ایده آل که در نتیجه رسیدن به تفکر انتزاعی حاصل می گردد موجب ایجاد شکاف عمیق بین واقعیت های زندگی و ایده آل های ذهنی نوجوان می گردد و همین امر احتمالا عصیانگری برعلیه وضعیت موجود را بدنبال خواهدداشت.
بنابراین آموزش مهارت تفکر انتقادی و استدلالی در این مرحله می تواند مؤثر باشد در سازگاری و موفقیت نوجوان و جوان در قرآن کریم آمده است: بشارت ده بندگان را آنان که سخن را استماع می کنند و از بهترین آنها پیروی می نمایند، اینها کسانی هستند که خدا آنها را هدایت کرده و اینها به راستی صاحبان عقل هستند (مهارت زندگی تفکر انتقادی)

وی در پایان با بیان مسئله مهمی در مقوله کشف یا جعل زندگی خاطر نشان کرد:

آیا ما هدف زندگی مان را جعل می کنیم یا کشف؟ اگر هدف زندگی جعل کردنی باشد, دیگر کشف کردنی نیست. و بالعکس, اگر هدف زندگی کشف کردنی باشد, معلوم می شود که جعل کردنی نیست. ولی خواهیم دید که این طور نیست. هدف زندگی هم کشف کردنی است و هم جعل کردنی, کشف هدف زندگی با جعل آن در مقابل هم نیستند. توضیح مطلب این که: گفتیم انسان موجودی است که در او استعداد امور مختلف نهاده شده است که می تواند با افعال اختیاری خود به آن استعدادها فعلیت بخشد. و انسان در صدد فعلیت بخشیدن استعدادهایی برمی آید که گمان کند که داشتن آن ها برایش کمال است. بنابراین, تا چیزی را کمال برای خود تشخیص ندهد, در صدد تحقّق آن برنمی آید. اما اگر داشتن چیزی را برای خود کمال بداند, آیا در صدد تحقّق آن برمی آید؟ اگر رسیدن به این کمال جز با تلاش خستگی ناپذیر میسر نباشد, آیا هر انسانی خود را در معرض رسیدن به آن قرار می دهد؟ خیلی از انسان ها از رسیدن به چنین کمالی صرف نظر می کنند. پس کسانی که برای رسیدن به کمالی خود را به آب وآتش می زنند, علاوه بر آن که آن را کمال برای خود می دانند, به این آگاهی هم رسیده اند که این کمال را از هر کمال دیگری, مثلاً آسایش ـ اگر کمال باشد ـ برتر دانسته و بر آن ترجیح می دهند; یعنی آن که این کمال را در برابر کمال های دیگر انتخاب می کنند. بنابراین, می توان گفت: هدف زندگی هم کشف کردنی است و هم جعل کردنی.

جعل هدف زندگی ممکن است و این فرع بر کشف هدف زندگی است. فرض کنید کسی از شخصی خوشش آمده و زندگی و حرکات و سکناتش را شبیه آن قرار داده باشد؛ می گوییم او هدف زندگی خود را اولاً, کشف کرده است; یعنی تشخیص داده که کمال زندگی او تشبه به زندگی فلان شخص است و بعد خواهان این کمال می شود و آن را هدف قرار می دهد و زندگی اش را براساس آن تنظیم می کند. به نظر می رسد که این فرض ها ناسازگار نباشند. بنابراین, هدف از زندگی برای کسانی که زندگی آگاهانه دارند, امری است که باید زندگی معطوف به آن باشد. چنین هدفی ابتدا کشف می شود و پس از آن جعل می شود و زندگی براساس آن تنظیم می گردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *