سرخط خبرها
خانه / اخبار نهاد / نشست فرهنگی با عنوان پیامد برنامه ها و تبلیغات ماهواره بر خانواده در واحد چالوس

نشست فرهنگی با عنوان پیامد برنامه ها و تبلیغات ماهواره بر خانواده در واحد چالوس

نشست فرهنگی با عنوان پیامد برنامه ها و تبلیغات ماهواره بر خانواده همراه با پرسش و پاسخ در روز دوشنبه مورخ ۹۳/۱۲/۴  با حضور دکتر خانم اکبری عضو هیأت علمی دانشگاه ویژه کارکنان واحد چالوس برگزار شد.DSC_0032

در این برنامه خانم دکتر اکبری به عنوان مدرس در ابتدای این نشست در خصوص تاریخچه ماهواره گفت: ماهواره، یا «قمر مصنوعی»، به دستگاه های ساخت بشر گفته می شود که در مدارهایی در فضا به گرد زمین یا سیارات دیگر میچرخند.
اهمیت ماهواره ها برای مخابرات و بررسی منابع زمینی و پژوهش و کاربردهای نظامی و جاسوسی روزافزون است. بخشی از پژوهشهای علمی و تخصصی که در آزمایشگاه های مستقر در فضا انجام می شود، هرگز نمی توانست روی کره زمین جنبه عملی به خود گیرد. ظاهرا نخستین اشاره به ماهواره در ادبیات، نوشته ای از ادوارد اورت هیل است. او در سال ۱۸۶۹ در داستانی بنام «ماه آجری» از ماهوارهای حامل انسان نام می برد که به دور زمین می گردد. ژول ورن نیز در داستان «میلیونهای بگم» در سال ۱۸۷۹ از گلوله توپی نام می برد که بطور ناخواسته در مدار زمین به گردش درآمده است. کنستانتین سیولخوسکی نیز در رساله خود بنام «اکتشاف فضای کیهانی با وسائل عکس العملی» در میان انبوهی از اندیشه های نو در مورد فضانوردی، از ماهواره نیز نام می برد. در سال ۱۹۴۵ آرتور سی. کلارک نویسنده داستان های علمی، برای اولین بار پیشنهاد کرد که ماهواره های ارتباطی برای تامین ارتباط در سراسر زمین در مدار ژئوسنکرون زمین قرار گیرند. اولین ماهواره مصنوعی اسپوتنیک ۱ ( Sputnik 1 ) بود که توسط شوروی در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ شروع به کار کرد . که این باعث به راه افتادن یک رقابت فضایی بین شوروی و آمریکا شد . آمریکا نیز اولین ماهواره خود را در ۳۱ ژانویه ۱۹۵۸ به فضا پرتاب کرد . بزرگترین ماهواره مصنوعی که هم اکنون به دور زمین می چرخد ایستگاه بین المللی فضایی می باشد.

وی در ادامه گفت: برای توصیف وضعیت ماهواره ها باید به ابعاد و تاریخچه آن ها سری زد ماهواره های موجود در جهان داری کاربرد های فراواونی هستند و حوزه های متفاوتی را تحت پوشش خود قرار می دهند از ماهواره های جاسوسی گرفته تا ماهواره های آب وهوا شناسی و تلویزیونی و… که ما در این مبحث تنها با ماهواره های تلویزیونی آشنا خواهیم شد . دلایل متعددی برای راه اندازی ماهواره های تلویزیونی وجود دارد که از نظر فنی هزینه های بسیار پایین آن نسبت به شبکه های کابلی و همچنین برد وسیع ماهواره هاست و از لحاظ فرهنگی ، استعمار نوین جهانی با غلبه فرهنگی بر جهان کنونی که می تواند باعث پرورش نیرو در کشور های دیگر گردد واز طرف دیگر این دگر باوری و پذیرش فرهنگ صاحب ماهواره باعث توسعه و رشد صادرات برای آن کشور می گردد. سرهنگ آیزونهاور در یک جمله ای بسیار قابل تامل می گوید ” دنیای تسخیر جان ها به پایان رسیده است و دنیای تسخیر قلب ها و ذهن ها آغاز گردیده است”.

سپس خانم اکبری ؛ نحوه ایجاد آن را مورد بحث قرار داده و به برنامه های مختلف ماهواره که هم اکنون ۱۷۰۰۰ هزار شبکه در جهان وجود دارد که ۷۰۰ شبکه به زبان فارسی می باشد را بصورت مبسوط بررسی نمودن. وی در بررسی یکی از موادر مهمی که اکنون در این شبکه ها با آن مواجه هستند گفت: یکی از مهمترین و آشکارترین پیامدهای منفی فیلم ها و برنامه های شبکه های ماهواره ای،افزایش خشونت در جامعه است. تحقیقات مختلف روانشناسی با محوریت نظریه یادگیری مشاهده ای آلبرت بندورا نشان داده اند مشاهده صحنه های خشونت آمیز، گرایش به پرخاشگری را در بینندگان آن بالا می برد و این در حالی است که حجم قابل مشاهده برنامه های ماهواره ای به فیلم های سینمایی و سریال هایی اختصاص دارد که در آن صحنه های خشونت آمیز به طور مکرر تکرار می شود. سهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هرگونه جنایت با سلاح سرد و گرم، ترس بیننده را فرو می ریزد؛ در واقع هنگامی که بیننده ساعت های متوالی، چنین برنامه هایی را می بیند، گویا در کلاس آموزشی ترویج خشونت قرار گرفته است. این تاثیرپذیری بر روی کودکان و نوجوانان بیشتر و قابل تامل تر است.

خانم دکتر اکبری از دو عامل فراهم سازی گسست و درگیری بین نسلی و ایجاد زمینه های اختلاف و تنش بین همسران به عنوان پُر برخورد اشاره کردو تأکید کرد: تأثیر برنامه های ماهواره ای بر روی فرزندان خانواده ها یا همین نوجوانان و جوانان بیشتر است، به طوری که این گروه زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه های ماهواره ای می کنند. این برنامه ها ارزش ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت گیری های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می کنند که باعث می شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر شود و به انقطاع یا گسست نسلی بینجامد. البته در پرونده شماره ۶۸ سپیده دانایی گفته شد بروز شکاف بین نسلی در بستر رشد، پیشرفت و تجارب متفاوت، اجتناب ناپذیر است و حتی زمینه ترقی و تعالی را فراهم می کند اما گسست و درگیری بین نسلی شدیدتر خواهد بوده و می توان آن را تا حدودی منفی ارزیابی کرد؛ زیرا در این وضعیت غالبا نوجوانان و جوانان می کوشند آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ بگسلند و اغلب در این راه به گردنکشی و طغیانگری می پردازند. خلاصه آن که در یک گسست نسلی به جای تعامل بر سر ارزش ها جنگی تمام عیار شکل می گیرد. اختلافات و درگیری های شدید بین فرزندان و والدین، ترک منزل بدون اطلاع، حرمت شکنی ها و … نتیجه این فرآیند است.

وی در ادامه گفت: تاثیر برنامه های ماهواره ای بر روی فرزندان خانواده ها یا همین نوجوانان و جوانان بیشتر است، به طوری که این گروه زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه های ماهواره ای می کنند. این برنامه ها ارزش ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت گیری های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می کنند که باعث می شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر شود و به انقطاع یا گسست نسلی بینجامد. البته در پرونده شماره ۶۸ سپیده دانایی گفته شد بروز شکاف بین نسلی در بستر رشد، پیشرفت و تجارب متفاوت، اجتناب ناپذیر است و حتی زمینه ترقی و تعالی را فراهم می کند اما گُسست و درگیری بین نسلی شدیدتر خواهد بوده و می توان آن را تا حدودی منفی ارزیابی کرد؛ زیرا در این وضعیت غالبا نوجوانان و جوانان می کوشند آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ بگسلند و اغلب در این راه به گردنکشی و طغیانگری می پردازند. خلاصه آن که در یک گسست نسلی به جای تعامل بر سر ارزش ها جنگی تمام عیار شکل می گیرد. اختلافات و درگیری های شدید بین فرزندان و والدین، ترک منزل بدون اطلاع، حرمت شکنی ها و … نتیجه این فرایند است.

در ادامه نشست به پرسش های حاضران پاسخ داده شد و یک نشست جذاب و پُرباری را در این واحد شاهد بودیم.

این برنامه از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی و بسیج اساتید واحد چالوس و با مشارکت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری استان مازندران برگزار شد.

DSC_0020 DSC_0039

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *