سرخط خبرها
خانه / اخبار نهاد / کارگاه آموزشی روزنامه نگاری در واحد نور

کارگاه آموزشی روزنامه نگاری در واحد نور

به همت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور و با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران کارگاه “روزنامه نگاری ” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور با تدریس خانم دکتر اکبری برگزار گردید.

این کارگاه که در تاریخ ۹۳/۹/۱ برگزار شد؛ خانم اکبری به بررسی مباحث مورد نظر پرداختند.

وی در ابتدای کارگاه گفت:

خبری که از طریق وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم می رسد باید درست روشن و جامع باشد . این مفاهیم باید از مرحله گردآوری اطلاعات حول یک رویداد تا مرحله ارایه آن در نظر گرفته شود .

یکی از مسوولیتهای مهم رسانه های خبری ، ارایه اطلاعات صحیح به مخاطبان است . اطمینان از درستی مطالب از ضروریات حرفه روزنامه نگاری است . خبرنگار باید رویداد را آنطور که اتفاق افتاده است نه آن طور که مایل است اتفاق افتاده باشد ، به اطلاع مخاطبان برساند . چاپ تکذیب نامه ها و اصلاحیه ها از طرف سازمانها و یا اشخاص حقیقی در نشریات حاصل بی توجهی خبرنگار در تهیه خبر صحیح و کامل است که در برخی موارد مدیران یک نشریه را با مشکل جدی مواجه می کند.

وی در مورد نقد و بررسی و آموزش انواع روزنامه نگاری و در مورد روزنامه نگاری تحقیقی گفت:

روزنامه‌نگار تحقیقی با تهیه گزارش از وقایع و مصاحبه با اشخاصی که در جریان شکل‌گیری یک خبر یا رویداد نقش داشتند و یا منابع موجودی که می‌توانند در شفاف کردن زوایای موضوع گزارش به او کمک کنند، الهام گرفته و کار خود را تکمیل می‌کند.

در حال حاضر، روزنامه‌نگاری تحقیقی به یکی از بخش‌های جدی روزنامه‌نگاری کشورها تبدیل شده است. در برخى از کشورها، روزنامه‌ها و مجلات گروهى از خبرنگاران خود را مأمور تهیه گزارش‌هاى تحقیقى در زمینه‌هاى سیاسى از قبیل؛ سوءاستفاده‌های تجاری،اجتماعی، سیاسی از قبیل؛ قاچاق،مواد مخدر، سرقت، جنگ‌ها، قتل‌ها و… مى‌کنند. حتی، هر ساله آموزشگاه‌های معتبر روزنامه‌نگاری بخشی را به این رشته برای اهدای جایزه به روزنامه‌نگاران اختصاص می‌دهند.

با وجود این، هنوز روزنامه‌نگاری تحقیقی به معنای واقعی‌خود، حتی در کشورهای پیشرفته که مدعی استقلال، بی‌طرفی و آزادی مطبوعات و سایر رسانه‌ها هستند نیز، وجود ندارد و اگر هست تعداد گزارش‌های آن از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کند. چرا که وابستگی روزافزون رسانه‌ها به منابع قدرت اعم از قدرت سیاسی یا اقتصادی و گره خوردن منافع آنها به یکدیگر، تجاری شدن بیشتر موسسه‌های رسانه‌ای، همچنین، هزینه‌ بالا، زمان‌بری و خطر بالای تهیه اینگونه گزارشهای تحقیقی، باعث کاهش تعداد آنها در رسانه‌ها جهان شده ‌است.

سبک و ساختار نگارش در گزارش‌های تحقیقی تحت تاثیر محتوا است. محتوا از سبک نگارش بسیار مهم‌تر است. در منابع آموزشی کمتر درباره سبک نگارش، گزارش‌های تحقیقی نوشته شده است. چرا که سبک‌های نوشتاری گزارش تحقیقی، چندان تفاوتی با دیگر گزارش‌ها ندارد. گزارش باید بر اساس، سبک نوشتار گزارشی نوشته شود. از طرفی گزارش‌های تحقیقی، معمولا غیر توصیفی هستند. چرا که این گزارش‌ها پر از اطلاعات، آمار و ارقام دقیق و صریح  هستند و جنس آنها سخت است.

در گزارش‌های تحقیقی، اطلاعات درست و دقیق مهم است، نه توصیف فضا. مکان و… با این وجود، امکان دارد روزنامه‌نگاری روند تحقیق خود و یا ماجراهای دسترسی‌اش به اطلاعات را در گزارش بگنجاند،اما این روش وجه قالب گزارش نخواهد بود.

گزارش‌های تحقیقی، غیر توصیفی و  قیاسی هستند. روزنامه‌نگار تحقیقی یا گزارشگر تحقیقی در شروع گزارش خود موضوع و شرح واقعه را به طور کلی مطرح می‌کند و مهم‌ترین دستاورد‌های تحقیق را اضافه‌می‌کند. تشریح و جزئیات ماجرا در داخل متن گزارش آورده می‌شود و بعد گام به گام مسئله باز می‌شود.

در بسیاری اوقات روزنامه‌نگار تحقیقی، گزارش خود را به محض کامل شدن اطلاعات می‌نویسد. یعنی در مقطع زمانی که گزارشگر به اطلاعات و جزئیات دسترسی پیدا کرده است، اطلاعات را منتشر می‌کند. معمولا گره این گزارش‌ها در پایان گزارش‌ها باز می‌شود. به عبارتی، سرانجام و هدف نهایی در انتهای، آخرین گزارش مشخص می‌شود.

P1030176

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *