سرخط خبرها
خانه / اخبار واحد ها / کارگاه آموزشی روزنامه نگاری در واحد چالوس

کارگاه آموزشی روزنامه نگاری در واحد چالوس

با مشارکت دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و به منظور ارتقای سطح کیفی نشریات دانشجویی و تعامل فکری و فرهنگی بین دانشجویان ، کارگاه آموزشی روزنامه نگاری با حضور سرکارخانم دکتر زهرا اکبری «عضو شورای راهبردی نهاد مقام معظم رهبری در استان مازندران» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس برگزار گردید. این کارگاه آموزشی که در تاریخ ۹۳/۷/۲۳ برگزار شد؛ ۵۰ نفر از دانشجویان رشته های مختلف این دانشگاه حضور داشتند دکتر اکبری در خصوص اهمیت خبر و گزارش نویسی و تفاوت این دو مورد، شیوه تنظیم صحیح خبر و چگونگی نشر و چاپ نشریات دانشجویی سخنان مبسوطی ایراد نمودند. در پایان این کارگاه، دانشجویان حاضر در جلسه خواستار ادامه این کارگاه شدند.

در ابتدای این کارگاه خانم اکبری بیان کرد: روزنامه نگار باید ذهنی پژوهشگر داشته و از تحقیق و بررسی موضوعات مختلف لذت ببرد. معمولا داشتن تحصیلات دانشگاهی برای داوطلبان شغل روزنامه نگاری یا خبرنگاری لازم است. داشتن تجربیات مرتبط مانند کارهای داوطلبانه و نوشتن مقاله برای روزنامه ها و مجلات نیز در یافتن شغل مناسب و موفق شدن در آن مفید می باشد. رقابت در این شغل به خصوص در روزنامه های سراسری بسیار زیاد است. شما می توانید کار خود را در یک روزنامه محلی آغاز کنید. با کسب تجربه بیشتر نیز می توانید وارد حوزه های گسترده تر و روزنامه های سراسری شوید. البته کار در صدا و سیما نیز برای خبرنگاران فراهم است و می توانند در این سازمان مشغول شوند.

وی در ادامه گفت: روزنامه نگاری توسعه به رابطه خصومت آمیز رسانه های خبری مستقل و حکومت اشاره می کند که در آن گزارشگرها ارزیابی و تفسیر انتقادی از طرح ها و اجرای طرح ها دارند. روزنامه نگاری توسعه ارزش های خبری سنتی را به چالش می کشد، و به نیاز های مردم عادی اولویت می دهد و عینیت را یک اسطوره می داند. روزنامه نگاری توسعه اخباری در زمینه انتقاد ساختاری از حکومت و سازمان هایش، رهبران اصلاح طلب تأثیرگذار در فرایند توسعه و طرح های خودیاری محلی را پوشش می دهد.
به محض اینکه مفهوم روزنامه نگاری توسعه طرفدارانی در آسیا و کشورهای دیگر پیدا کرد، سریعاً رهبران ملّی رویه های روزنامه نگاری توسعه را برای توجیه کنترل حکومت بر رسانه های جمعی و ارتقاء سیاست های دولت، به عنوان بخشی از اقدامات بزرگ سرکوبگرانه به خود اختصاص دادند. گاهی این اختصاص سازی «روزنامه نگاری توسعه ای» نامیده می¬شد که بیانگر شکلی از گزارشگری و نویسندگی رسانه  های خبری است که آشکارا و غیرانتقادی از حکومت در دستیابی به اهداف توسعه ای حمایت می کند. منتقدان روزنامه نگاری توسعه می گویند که این مسئله زمینه کنترل حکومتی مطبوعات را فراهم کرده است. منتقدان روزنامه نگاری توسعه نظیر موسسان بنیاد مطبوعات آسیا بر این باورند که نتیجه این کنترل توجه بر پوشش اخبار حکومت، روزنامه نگاری حکومتی غیرانتقادی، اخبار بدون تحقیقی و توسعه ای بود.
منتقدانی نظیر استونسون (۱۹۸۸) و سوسمن (۱۹۷۸) علی رغم شناخت تفاوت های گسترده بین اینکه چگونه روزنامه نگاری توسعه از ابتدا مفهوم سازی شده و اینکه چگونه این اصطلاح (به عنوان روزنامه نگاری توسعه ای) متناسب با منطق کنترل دولت رسانه ملی تخصیص یافته است، نقاط ضعف روزنامه نگاری توسعه را نشان دادند. با اشاره بر اینکه روزنامه نگاری توسعه قطعاً از سوی ادارات حکومتی کنترل می شود، بیان نقاط ضعف از سوی منتقدان حتی به طرح های روزنامه نگاری توسعه که از سوی رسانه های مستقل انجام می پذیرد، آسیب می رساند.
خانم دکتر اکبری در ادامه مسائل کلیدی و آموزشی روزنامه نگاری تصریح کردند:

از نظر اصول علمی روزنامه نگاری اولین نکته ای که پس از شنیدن هر خبر باید برای ما مهم باشد منبع آن است. به عبارت دیگر یک خبر را چه از مردم بشنویم و چه از رادیو، چه در روزنامه بخوانیم و چه در تلویزیون ببینیم و بشنویم باید در همه حالات بدانیم که منبع خبر کیست و کجاست؟ کارشناسان روزنامه نگاری منبع خبر(Source)  را اینگونه تعریف کرده اند: خاستگاه «پیام» را از هر جا که سرچشمه گرفته باشد، خواه از سوی یک فرد و خواه از جانب گروهها و نهادها، «منبع خبر» می نامیم.منبع خبر(Source)  ارتباط مستقیمی با بیطرفانه بودن یا (Impartial)آن دارد. بدون شک اکثر اوقات با دانستن منبع یک خبر به نوعی قضاوت و داوری در قبال خبر دست می یابیم و می توانیم به این پرسش مهم خود پاسخ بدهیم: آیا خبری که شنیدیم واقعی ، درست ، حقیقی و بیطرفانه بوده یا نه؟ دانستن منبع خبر برای خبر نگار بعنوان تولید کننده خبر و برای مخاطب آن بعنوان خواننده خبر از دو منظر دارای اهمیت است. برای خبرنگار منبع خبر به منظور پوشش صحیح اتفاق و نقل دقیق حوادث با اسناد مستدل به یک موضوع مهم بدل شده است. اما برای مخاطبان منبع خبر (حتی اگر آن منبع یک خبرگزاری رسمی باشد) سبب خواهد شد موضع خود را در باره آن خبر معین کند. به عبارت دیگر اغلب مخاطبان هوشیار با نگاه به منبع خبر و نحوه بیان آن به جانبدارانه بودن یا نبودن آن پی می برند.

هر چند امکان دارد خبرنگار و یا یک خبرگزاری خودش بعنوان مبع خبر باشد ، اما در اکثر مواقع خبرنگاران تلاش می کنند اخبار خود را از زبان یک مقام و یا نهاد رسمی بیان کنند.

لازم به ذکر است به دانشجویان حاضر در کارگاه روزنامه نگاری مدرک آموزشی اعطا خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *